Vertellen

Bij impact gaat vertellen gaat over de verhalende (impact) data. Denk aan interviews, persona's, voorbeeld situaties en achtergrondverhalen. Op welke manier verzamel je verhalende data? En hoe zet je verzamelde data om in een verhaal? Welke onderdelen heb je hierbij nodig?

Het impactverhaal bestaat uit tellen, vertellen en wetenschap. Het vertel gedeelte gaat over verhalen. Verhalen zijn belangrijk. Ze laten niet alleen zien wat gebeurt, maar ook hoe iets gebeurt en waarom. Een verhaal geeft betekenis aan losse gebeurtenissen. Zo geven verhalen waardevolle informatie. Bij verhalen vertellen komen we automatisch uit op storytelling: het vangen, verzamelen en delen van verhalen. Het vangen en verzamelen van verhalen heeft een onderzoekend karakter. Storytelling wordt daarom ook in de onderzoekswereld gebruikt: kwalitatieve gegevens worden verzameld en bevindingen uit onderzoeken worden beter gedeeld. Deze twee kanten van storytelling komen terug bij het 'vertel' deel van het aantonen van impact. 

iconen verhalen vangen.jpg

Verhalen verzamelen

Verhalende data verzamelen gaat over het doen van kwalitatief onderzoek. Maar hoe weet je welke verhalen er spelen? Welke verhalen kun je gebruiken om jouw impact te vertellen? En waar en hoe kan ik deze verhalen ophalen? Allemaal vragen die naar bovenkomen als je verhalende data (anekdotisch materiaal) gaat verzamelen voor het impactverhaal. Er zijn veel manieren om aan deze verhalende data te komen. Observaties, testimonials en (diepte-) interviews zijn hier bekende voorbeelden van. Minder bekende voorbeelden zijn cognitieve mapping, liefdes/haat brieven en het rollenspel. 

Belangrijk om af te wegen bij het verzamelen van verhalende data:

  • Doel: Waarom wil je impact aantonen? Wat wil je ermee bereiken?
  • Doelgroep: Bij wie wil je impact aantonen? Wat zijn kenmerken van deze groep en waar moet je rekening mee houden?
  • Mogelijkheden: Zijn er bestaande momenten/mogelijkheden om de verhalende data te verzamelen? 
  • Balans tijd/belang: Staat de tijd die besteed wordt aan het onderzoek in balans met het belang van het verzamelen van de data?

icoon verhalen delen.jpg

 

Verhalen delen

Verhalen delen gaat over de vorm en manier waarop je een verhaal deelt. Hoe stel je een verhaal op? Van welke verhaalelementen kun je gebruik maken? Welke vorm past het best bij de doelgroep en/of boodschap? Verhalen spreken de verbeelding aan, laten je identificeren met je eigen wereld, inspireren en activeren. 

Belangrijk om aan te denken  bij het delen van verhalen:

  • Boodschap: Welke boodschap wil je vertellen? Wat wil je dat de ontvanger van het verhaal meeneemt? 
  • Doelgroep: Voor wie is jouw verhaal bedoelt? Wat weet je van deze doelgroep?
  • Vorm: Met welke vormen bereik je de doelgroep? En is er een vorm die de boodschap van het verhaal versterkt? 

 

Tools

De impact tools die aansluiten bij dit onderdeel:

 


<< Terug naar impact toolkit