icon taalhuisverhaal zb.png

Verhalen in het Taalhuis

Impact is een steeds belangrijker wordend thema binnen de bibliotheekbranche. Steeds meer Brabantse bibliotheken betrekken impact bij hun beleid. Lees in deze blauwdrukken inspirerende en praktische voorbeelden van werken met impact in de bibliotheek. 

Rondje 1.png Situatievraag

Bij het opleveren van een tussentijdse evaluatie van het Taalhuis wil je werken met impact. Je wilt het verhaal van het Taalhuis (en de rol van de bibliotheek hierin) vertellen aan je subsidiegevers. Hoe pak je dit aan? Samen met een bibliotheek zijn we hiermee aan de slag gegaan.

De te verzamelen impact informatie heeft als doel te voorzien in een verantwoording & communicatie doel. Bij het aantonen van impact kijk je naar het gehele plaatje: de cijfers, de verhalen en de wetenschap. Samen laten deze bewijslasten zien wat een organisatie doet, wat het (in)directe effect is van de bijdrage en welke context bij de gegeven impact geplaats moet worden.

rondje 2.png Aanpak

Samen met de bibliotheek zijn we begonnen met het kijken naar de cijfermatige data. Welke data verzamelen we al? En wat kunnen we hieruit (mogelijk) combineren met onze verhalen. Vervolgens is er gekeken naar de doelgroep betrokken bij het Taalhuis. Deze is opgesplitst in drie subgroepen: samenwerkingspartners, bibliotheekmedewerkers en deelnemers. Vervolgens hebben we bestaande wetenschappelijke onderzoeken naar het Taalhuis gezocht en deze gebruikt om het bewezen effect van het Taalhuis op te halen. Op basis van deze informatie zijn de vragen voor een kort interview opgesteld. Dit interview is verspreid onder de drie subgroepen (telkens vier per groep). De interviews zijn vervolgens verhalend genoteerd en gecombineerd met wat de wetenschap en de cijfermatige data vertelden.

rondje 3.png Methode

Tijdens het traject maakten we gebruik van korte interviews. Interviews zijn een kwalitatieve manier om informatie te verzamelen. Daarbij waren interviews goed te realiseren binnen het korte tijdsbestek en de beperkte middelen die beschikbaar waren. Het doel van de interviews was om de cijfermatige data en de wetenschappelijke onderbouwing een gezicht te geven en lokaal te maken.

rondje 4.png Uitdagingen

Het was een uitdaging om tijdens het traject een balans te vinden tussen tijd en moeite. De tijd die voor de opdracht lag was vrij kort. Dit resulteerde in de keus voor kortere interviews, de telefonisch opgenomen werden en vervolgens door een centraal punt werden verwerkt.

Een tweede uitdaging was het invullen van de van te voor bepaalde vorm. Hoe zet je dit holistische beeld van cijfers, verhalen en wetenschap op één plek zonder dat de informatie onoverzichtelijk wordt? Het hielp om hierbij duidelijk te hebben wat de bestaande mogelijkheden waren waarmee konden werken.

rondje 5.png Resultaat

Inmiddels is de impact opgehaald en gedeeld met de subsidiegevers. Alle informatie is via een digitale structuur op hun eigen website geplaatst. Naast de website is de informatie meegenomen in een pitch en zijn de verhalen in boekjes gezet en afgedrukt.

Bekijk het resultaat >>

rondje 6.png  Tips & Eyeopeners

  • Tip: Bedenk van te voor wat het doel is achter het ophalen van je impact. Met een duidelijk doel verloopt je proces sneller.
  • Tip: Maak gebruik van bestaande informatie, zoals wetenschappelijke onderzoeken. Maak deze sprekender door ze een lokale verdieping te geven.
  • Eyeopener: De bibliotheek waarmee we samenwerkten, kreeg ontzettend veel positieve reacties op het resultaat. Ondanks de kleinschalige aanpak, is er veel informatie verzameld die hielp bij het volledige verhaal.

Meer weten over dit project of de enquête vragen ontvangen? Neem contact op met Lonneke Jans.

<< Terug naar de 'Impact toolkit'