IDO-campagne 2024

Bijgewerkt 20 maart 2024

Ook in 2024 wordt de landelijke IDO-campagne regionaal ingezet in Brabant en Limburg. Deze pagina vullen we de komende tijd aan. Bekijk hieronder de acties van 2023 en die landelijk en provinciaal in 2022 zijn ingezet. 

Doel van de campagne

Pierre.pngDoel van de campagne is om te laten zien dat je best zelf je digitale overheidszaken kunt regelen, mét behulp van het IDO in de bibliotheek. De uitgangspunten voor de provinciale campagne in 2023 zijn ongeveer gelijk:
* De campagne loopt in Brabant en Limburg.
* We richten ons op de 65-plusser. 
* De middelen en thema's zijn hetzelfde als in 2022 en 2023: DigiD (2x), belastingaangifte, gezondheidsverklaring voor rijbewijs, contact gemeente, huurtoeslag en gratis rijden met het OV voor 66-plussers (geldt alleen in Utrecht). In Brabant zetten wij vooral de beelden en video's in van Vincent (belastingaangifte), Pierre (gezondheidsverklaring voor rijbewijs) en Carine (DigiD).


Provinciale inzet 2024

De Brabantse inzet van de IDO-campagne 2024 voor het voorjaar bestaat uit: ​

* TV spots van 30 seconden op Omroep Brabant van 21 maart tot en met 20 april. Ongeveer drie spots per avond. De film van Vincent met belastingaangifte staat centraal.

​De Limburgse inzet van de IDO-campagne 2024 voor het voorjaar bestaat uit: ​

* TV spots van 30 seconden op Omroep Brabant van 21 maart tot en met 5 april. Ongeveer drie a vier spots per avond. De film van Vincent met belastingaangifte staat centraal.


Provinciale inzet 2023

De Brabantse inzet van de IDO-campagne 2023 voor de maand juni bestaat uit: ​

* TV spots van 30 seconden op Omroep Brabant in week 23, 24, 25 en 26. Ongeveer vier spots per avond. Verdeeld over Carina met DigiD 40%, Pierre met rijbewijs 40% en Vincent met belastingaangifte 20%.
* Advertentie in het magazine van de Katholieke Bond van Ouderen. De KBO heeft 125.000 leden in Brabant. Bekijk de advertentie die in juni is geplaatst en de advertentie die in september is geplaatst.

In september:​

* TV spots van 30 seconden op Omroep Brabant​ in week 36, 37, 38, 39 en 40. Ongeveer vier spots per avond. Verdeeld over Carina met DigiD 40%, Pierre met rijbewijs 40% en Vincent met belastingaangifte 20%.
* Advertentie en redactioneel artikel in KBO magazine​.

​De Limburgse inzet van de IDO-campagne 2023 vindt plaats in september/oktober en bestaat uit:​

* TV spots van 30 en 6 seconden op L1​
* Redactioneel stuk in magazine van de Katholieke Bond van Ouderen. De KBO heeft 35.000 leden in Limburg.


Goede voorbeelden

In de derde editie van de reeks 'Het verhaal van de bibliotheek' deelt Carla Bellaard, projectleider Digitaal burgerschap bij Theek 5, haar ervaringen over de ansichtkaartactie van Theek 5 om het IDO te promoten. Ook delen we een kort verslag van een actie van Bibliotheek CultuurPuntAltena, geïnspireerd op de actie van Theek 5.

Bekijk de publicatie Ansichtkaartenactie IDO. Het gaat om de derde editie van 2023.


KBO toolkit Brabant

De KBO-Brabant heeft veel lokale afdelingen per plaats of gemeente. Maak hier gebruik van als bibliotheek. Vraag bijvoorbeeld of de KBO-afdeling in jouw werkgebied bereid is om berichtgeving over het IDO via hun communicatiekanalen te delen. Of vraag of ze om jouw activiteit voor ouderen in de agenda zetten. In deze toolkit vind je voorbeelden van communicatie-uitingen om jouw IDO-punt of activiteit onder de aandacht te brengen. Pas de communicatie-uitingen aan met de specifieke gegevens van jouw bibliotheek voordat je het deelt met jouw lokale KBO-afdeling. De gegevens die aangepast moeten worden zijn geel gemarkeerd.

Zoek hier naar de KBO-afdelingen in jouw werkgebied. Bij de zoekresultaten wordt er per lokale KBO-afdeling een contactpersoon en, indien beschikbaar, een website weergegeven. Deze gegevens kan je gebruiken om contact te leggen met jouw lokale KBO-afdeling. 

In de toolkit

Beeldmateriaal vind je in de marketingtoolkit IDO.

Goed voorbeeld
In Bernheze heeft de Bibliotheek onder de noemer DigiWegwijs - een samenwerking met lokale KBO's - een bijeenkomst georganiseerd waar ook de wijkagent bij betrokken was en iemand van de KBO zelf om te vertellen over online veiligheid. De belangstelling was enorm. Veiligheid en privacy (en de voorlichting daarover) blijven een belangrijk aandachtspunt. Kwetsbare inwoners de tools geven om digitaal veilig aan de slag te gaan en ze niet nog kwetsbaarder te maken door ze 'klakkeloos' aan een Digi-D te helpen.  


Lokale inzet beschikbaar tot

De IDO-campagne wordt pas echt succesvol als de bibliotheken deze campagne ook lokaal inzetten. Alle materialen zijn beschikbaar. De rechten om de beelden van de modellen te mogen gebruiken lopen af op:

  • 1 november 2024: Rashid, Stanley, Thomas, Anna, Iwan, Loes, Els, Henk en Ming. 
  • 1 november 2025: Carina, Erika, Fatima, Pierre, Robert, Vincent én de beelden van de jongerencampagne.

Kijk voor de namen met bijbehorende foto's op de portal Landelijke huisstijl, map Beeldbank IDO


Landelijke inzet

De details van de landelijke campagne vind je in de Handreiking lokale mediastrategie en campagne IDO. Naast de tv-spotjes voor ouderen, laaggeletterden en hun sociale omgeving, is er een online campagne voor jongeren en nieuwe Nederlanders. Begin april komen er in de marketingtoolkit IDO nieuwe spotjes, posters en flyers voor jongeren bij. Lees alle informatie over de landelijke campagne.


Toolkit materialen 

Vanuit de provinciale middelen en een bijdrage van de KB zijn de volgende materialen beschikbaar gesteld:

  • 7 Filmpjes van 30 seconden MP4 en Youtube met elk een eigen onderwerp en een eigen acteur. Bekijk de video's hier.  
  • 7 Filmpjes van 6 seconden, MP4 en Youtube
  • 14 Posters (staand en liggend, in diverse formaten, met verschillende boodschappen)
  • Flyer
  • Teksten voor social media
  • Tekst voor toeleiders
  • Kerntekst over het IDO
  • Losse beelden
  • Narrowcasting, webbanners en social media banners

Waar vind je wat

Je vindt de IDO-campagnematerialen op de website landelijke huisstijl in diverse mappen. 

Posters en flyers: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne '22 en '23, drukwerk/download
Kernverhaal voor IDO-gebruiker en toeleider, teksten social media: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne '22 en '23, documenten
Video's, narrowcasting, webbanners en social media banners: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne '22 en '23, digitale materialen
Foto's: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne '22 en '23, mapdrukwerk/download. Je ziet een klein zinnetje tussen de kop en de foto's, daar zit de link naar de beeldbank: De losse beelden van deze campagne-uitingen zijn verkrijgbaar in de beeldbank. Ze mogen alleen voor lokale marketing van het IDO gebruikt worden en zijn rechtenvrij tot 1 september 2025.
Materialen in nieuwe huisstijl:  Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne '22 en '23, Drukwerk/download verrijkte huisstijl of digitale materialen verrijkte huisstijl. 
Je kunt als bibliotheek zelf bepalen welke huisstijl je inzet. In december wordt de nieuwe huisstijl gedeeld met de bibliotheken. Bekijk de FAQ rondom huisstijlverrijking van de bibliotheek.

Het downloaden kan anders zijn dan je gewend bent. Bekijk de korte instructie. Lukt het downloaden niet, neem dan contact op met Milja de Vries of  Renée de Kruif.

Alle materialen worden ter beschikking gesteld aan de bibliotheken, ongeacht welke provincie. Verschil in de versies is het onderwerp, het accent van de acteur en de doelgroep.

Zit jouw formaat er niet bij? Mail Milja de Vries via m.devries@cubiss.nl.


Bereik 

Hoe bereik je de doelgroep? Denk eens aan toeleiders zoals huisartsen, diverse loketten bij de gemeente, de apotheek
In de toolkit vind je het kernverhaal voor toeleiders en voor IDO-gebruikers. Kopieer de tekst, plaats je bibliotheeklogo erbij en stuur het door naar de toeleider met het verzoek om een poster op te hangen en de flyer neer te leggen. Die flyer vind je ook in de toolkit.


Monitoren 

We willen graag weten hoeveel extra mensen het IDO weten te vinden door de campagne. Het is dus nog belangrijker dat de output registratietool goed wordt bijgehouden. 


Voorbeelden en evaluatie

Een kort overzicht van de inzet van de bibliotheken voor 2022 vind je in de evaluatie. Hier vind je ook de resultaten van de inzet van middelen voor de provinciale campagne en wat er nog meer is bereikt. Lees ook het artikel in het Bibliotheekblad van januari 2023 over de provinciale IDO-campagne en nieuwe huisstijl.

Deel je opzet en uitingen van jouw lokale IDO-campagne met je collega-bibliotheken. Mail Milja de Vries via m.devries@cubiss.nl.


Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact op met Renée de Kruif of Milja de Vries, adviseurs communicatie bij Cubiss.