IDO-campagne  

Bijgewerkt 2 november - 09.00 uur

In oktober 2022 wordt de landelijke IDO-campagne regionaal ingezet in Brabant en Limburg. Meer informatie hierover vind je in de presentatie die we 4 en 12 juli 2022 gedeeld hebben met de marketing- en communicatiecollega's van bibliotheken uit Zuid-Nederland. Deze pagina vullen we de komende weken aan.

Doel van de campagne

Pierre.pngDoel van de campagne is om te laten zien dat je best zelf je digitale overheidszaken kunt regelen, mét behulp van het IDO in de bibliotheek. We richten ons in deze campagne op de 65-plusser.

De campagne loopt in Brabant, Limburg, Zuid- en Noord-Holland en Utrecht. Er zijn meerdere thema's:

DigiD (2x), belastingaangifte, gezondheidsverklaring voor rijbewijs, contact gemeente, huurtoeslag en gratis rijden met het OV voor 66-plussers (geldt alleen in Utrecht). 


Provinciale inzet

Vanuit provinciale middelen wordt het volgende ingezet:

  • TV spots van 30 en 6 seconden op Omroep Brabant en L1 in oktober. 
    • Omroep Brabant: t/m 6 november gemiddeld 7 spots per dag, maandag tot en met zondag tussen 17.00 en 24.00 uur
    • L1: t/m 6 november gemiddeld 7 spots per dag, maandag tot en met zondag tussen 17.00 en 24.00 uur
    • Bekijk het uitzendschema.
  • Posters in de stads- en streekbussen in Brabant en Limburg in week 40 en 41
    • 250 stads- en streekbussen in Brabant
    • 200 stads- en streekbussen in Limburg
  • Facebook campagne in de maand oktober

Bij Omroep Brabant en Facebook worden de filmpjes van Vincent (belastingaangifte), Pierre (Rijbewijs) en Carina (DigiD) ingezet. Bij L1 en Facebook gaat het om Pierre (Rijbewijs), Erika (contact gemeente) en Fatima (DigiD). Bij de bussen worden alle posters getoond, behalve die van Utrecht (gratis OV).  

Nieuwsgierig? Bekijk de landelijke én provinciale spotjes hier.  


Lokale inzet

De IDO-campagne wordt pas echt succesvol als de bibliotheken deze campagne ook lokaal inzetten. Je krijgt toegang tot alle materialen. 

De einddatum voor gebruik van de materialen ligt in 2024, dus we kunnen vooruit.


Toolkit materialen 

Vanuit de provinciale middelen en een bijdrage van de KB worden de volgende materialen beschikbaar gesteld:

  • 7 Filmpjes van 30 seconden MP4 en Youtube met elk een eigen onderwerp en een eigen acteur
  • 7 Filmpjes van 6 seconden, MP4 en Youtube
  • 14 Posters (staand en liggend, in diverse formaten, met verschillende boodschappen)
  • Flyer
  • Teksten voor social media
  • Tekst voor toeleiders
  • Kerntekst over het IDO
  • Losse beelden
  • Narrowcasting, webbanners en social media banners (nieuw)

Waar vind je wat

Je vindt de IDO-campagnematerialen op de website landelijke huisstijl in diverse mappen. 

Posters en flyers: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne 22, drukwerk/download

Kernverhaal voor IDO-gebruiker en toeleider, teksten social media: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne 22, documenten

Video's, narrowcasting, webbanners en social media banners: Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne 22, digitale materialen

Foto's staan in de beeldbank en niet in de map provinciale campagne 22: Toolkits marketing, map IDO, beeldbank

Materialen in nieuwe huisstijl:  Toolkits marketing, map IDO, map provinciale campagne 22, Drukwerk/download verrijkte huisstijl of digitale materialen verrijkte huisstijl. 

Je kunt als bibliotheek zelf bepalen welke huisstijl je inzet. In december wordt de nieuwe huisstijl gedeeld met de bibliotheken. Bekijk de FAQ rondom huisstijlverrijking van de bibliotheek.

Het downloaden kan anders zijn dan je gewend bent. Bekijk de korte instructie. Lukt het downloaden niet, neem dan contact op met Milja de Vries.



Alle materialen worden ter beschikking gesteld aan de bibliotheken, ongeacht welke provincie. Verschil in de versies is het onderwerp, het accent van de acteur en de doelgroep.

Zit jouw formaat er niet bij? Mail Milja de Vries via m.devries@cubiss.nl.


Bereik 

Hoe bereik je de doelgroep? Denk eens aan toeleiders zoals huisartsen, diverse loketten bij de gemeente, de apotheek

In de toolkit vind je het kernverhaal voor toeleiders en voor IDO-gebruikers. Kopieer de tekst, plaats je bibliotheeklogo erbij en stuur het door naar de toeleider met het verzoek om een poster op te hangen en de flyer neer te leggen. Die flyer vind je ook in de toolkit.


Monitoren 

We willen graag weten hoeveel extra mensen het IDO weten te vinden door de campagne. Het is dus nog belangrijker dat de output registratietool goed wordt bijgehouden. 


Delen

Heb jij de IDO-campagne lokaal ingezet? Deel je opzet en uitingen met je collega-bibliotheken. Mail Milja de Vries via m.devries@cubiss.nl.

Een kort overzicht van de inzet van de bibliotheken vind je in de evaluatie.

Lees ook het artikel in het Bibliotheekblad van januari 2023 over de provinciale IDO-campagne en nieuwe huisstijl.


Evaluatie

Een kort overzicht van de inzet van de bibliotheken vind je in de evaluatie. Hier vind je ook de resultaten van de inzet van middelen voor de provinciale campagne en wat er nog meer is bereikt.


Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact op met Renée de Kruif of Milja de Vries, adviseurs communicatie bij Cubiss.