De leesbevorderaar van de toekomst
Kinderen en jongeren laten uitgroeien tot gemotiveerde, leesvaardige volwassenen gaat niet vanzelf. Hierbij is de hulp nodig van een volwassene. Dat betekent dat je als ouder of verzorger goed toegerust moet zijn. En ook is er een sleutelrol weggelegd voor de leesprofessional. De basis daarvoor wordt gelegd in de opleidingen van de professionals.
Leesplezier en leesvaardigheid
De Bibliotheek op school streeft naar een sterke leescultuur op school. De aanpak voor het beroepsonderwijs is gericht op aankomende pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, leerkrachten en docenten. De focus ligt op het bevorderen van het leesplezier en de leesvaardigheid, bij henzelf en bij de kinderen en scholieren aan wie zij les gaan geven.
Een student die plezier heeft in (voor)lezen en het boekenaanbod kent, is later van onschatbare waarde voor zijn of haar leerlingen. Samen met bibliotheken en het beroepsonderwijs investeren we in de leesbevorderaar van de toekomst!


Brochure Bouwen aan basisvaardigheden voor pabostudenten en docenten
Deze brochure bestaat uit twee delen. Het studentendeel is speciaal voor pabostudenten en gaat over de Bibliotheek op school op de stageschool. De pabostudent speelt, als helpende volwassene, een heel belangrijke rol voor de kinderen die leren lezen. Het docentendeel gaat over de Bibliotheek op school op de pabo en de rol van de docenten en studenten daarin.
Aanbevelingen pilot pabo
De student van nu is de leraar van de toekomst. In dat kader sloegen Cubiss en Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE) samen met Brabantse bibliotheken in 2022 de handen ineen. In deze tweede fase van de pilot Leesoffensief pabo hebben de basisschoolcoaches, de lees- en mediaconsulenten en de studenten op de scholen samengewerkt om te onderzoeken wat nodig is om een lezende en leesbevorderende leraar te worden.

Meer informatie? Neem contact met ons op!
Brabant
Mirjan Albers (mbo)
Renske Jongejan (pabo)
Limburg
Leanne Vroomen