21
juni
2021
maandag 21 juni 2021 / 14:00 tot 16:30, Online

Van leesbeleid tot leeractiviteit

Met het Leesoffensief krijgt ‘lezen’ alle aandacht die het verdient. Leesmotivatie, rijke teksten, lezen van fictie, non-fictie en poezie en leeservaringen uitwisselen zijn door SLO uitgewerkt in aanbodsdoelen en ook in het Leesoffensief én curriculum.nu worden inzichten gedeeld hoe het lezen aan bod moet komen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Educatiespecialisten en leesconsulenten hebben de expertise om samen met de scholen te zorgen voor een goede leescultuur op school. Maar sluiten de huidige activiteiten die door de Bibliotheek worden uitgevoerd nog goed aan bij het leergebied Nederlands?

Programma

Jantien Dhont, docent taaldidactiek en studieloopbaanbegeleider bij Fontys, neemt ons mee naar de onderwijspraktijk op het gebied van lezen. Wat moeten kinderen eigenlijk leren bij dit leergebied en hoe kunnen educatiespecialisten en leesconsulenten met hun leesbevorderingsactiviteiten daarop aansluiten?

Tijdens de bijeenkomst bieden we je verbreding en verdieping op het gebied van leeractiviteiten die aansluiten bij een goede leescultuur. Wat zijn de aanbodsdoelen voor lezen? Hoe kun je deze aanbodsdoelen vertalen in betekenisvolle leeractiviteiten voor taal en lezen die door leesconsulenten uitgevoerd kunnen worden? Aan welke criteria moeten leeractiviteiten voldoen? Scholen hebben steeds meer behoefte om voor bepaalde leergebieden losser van methodes te werken. Hoe kunnen leesconsulenten ervoor zorgen dat zij zorgen voor waardevolle vervanging voor onderdelen van de methodes. Het wordt een inspirerende bijeenkomst waarbij je niet alleen komt luisteren, maar ook zelf actief aan de slag gaat.

Doelgroep

Deze Kenniskaravaan is bedoeld voor: educatiespecialisten en leesconsulenten.
De focus ligt op de Brabantse bibliotheken, maar andere bibliotheken zijn ook van harte welkom.

Bijzonderheden

Maximum aantal deelnemers is 30.

Meld je snel aan via onderstaande inschrijfformulier. 

Locatie

Meer weten?
Neem contact op met: