DIG-dag 2025
Na een bruisende eerste editie in maart 2024 zijn we terug! Op donderdag 9 oktober 2025 organiseren we de tweede editie van de DIG-dag, dé landelijke bijeenkomst voor bibliotheekmedewerkers over diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DIG). Het wordt wederom een dag vol inspiratie, eerlijke verhalen, open gesprekken en nieuwe perspectieven die je blik verruimen. Aan het einde van de dag ga je naar huis met een hoofd vol ideeën, een hart vol motivatie en handvatten om het verschil te maken in jouw bibliotheekorganisatie.
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid binnen bibliotheken gaat niet vanzelf. Het vraagt bewustwording, lef en ruimte om verschil te maken. Voel je welkom om te luisteren, laten inspireren, leren en delen op jouw manier, met ruimte voor eerlijke verhalen, open gesprekken en frisse perspectieven die je blik verruimen én met praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in je werk.
Praktische informatie
- Locatie: Villa Jongerius; Ingang aan de Doctor M.A. Tellegenlaan in Utrecht.
- Datum: donderdag 9 oktober 2025
- Tijd: 10.00-16.30 uur, inloop vanaf 09.30 uur en om 16.00 uur een netwerkborrel
- Deelnamekosten: €50 per persoon, inclusief lunch & borrel
- Toegankelijkheid: de gehele locatie is rolstoeltoegankelijk en we regelen graag audiovisuele ondersteuning of andere benodigdheden op verzoek.
Voor wie
Of je nu op de bibliotheekvloer werkt, activiteiten ontwikkelt, adviseur bent of een team aanstuurt: jij maakt het verschil! We geloven in de kracht van kleine stappen zetten, van luisteren en van samen leren. Dus kom zoals je bent, en laat je verrassen.
Wat kun je verwachten?
- Een divers programma dat raakt, verrijkt en je in beweging zet.
- Twee deelsessierondes met elke ronde keuze uit 4 deelsessies van 1,5 uur. Je kunt je van tevoren opgeven voor de deelsessies. Hier volgt nog een mail over na aanmelding.
- Ontmoeting met collega’s uit het hele land
- Een heerlijke vegetarische lunch en borrel na afloop
Programma
09.30 – 10.00 uur Inloop
10.00 - 10.15 uur Welkom door dagvoorzitter Sacha Martina
10.15 – 11.00 uur Inspirerende keynote
11.15 - 12.45 uur Ronde 1 deelsessies
12.45 - 13.45 uur Lunch
13.45 - 15.15 uur Ronde 2 deelsessies
15.30 - 16.00 uur Wrap up en afsluiting
16.00 - 16.30 uur Netwerkborrel
Toegankelijkheid en inclusiviteit
De locatie is volledig rolstoeltoegankelijk en beschikt over een toegankelijk toilet. Aan de achterzijde van het pand, bij de parkeerplaatsen, is een rolstoelvriendelijke ingang aanwezig, evenals een gereserveerde parkeerplaats voor mensen met een beperking. Heb je nog andere wensen of ondersteuning nodig? Laat het ons weten via het inschrijfformulier, samen zorgen we voor een toegankelijke en prettige ervaring.
Hier wil je bij zijn!
Meld je nu aan en verzeker jezelf van een plek! Er is een beperkt aantal tickets beschikbaar.