28 maart 2019

VlogCity

Nepnieuws en framing spelen een steeds grotere rol in onze samenleving. Vooral jongeren hebben hiermee te maken. Hoe kun je hen goed leren kijken? Hoe leer je jongeren kritisch en bewust omgaan met bijvoorbeeld video-platvormen? Media Valley ontwikkelde samen met Cubiss VlogCity om jongeren bewust te maken van wat er speelt en om ze beter te leren kijken.

Bekijk hier de meest recente informatie.

Game

VlogCity bestaat uit een lespakket en een game. In de game kruipen jongeren in de huid van een bekende vlogger en onderhouden ze hun eigen vlogkanaal. Ze ontdekken dat er valse feiten over hen worden verspreid en moeten op zoek naar de verspreiders ervan. Tijdens deze speurtocht leren ze dat er verschillende soorten nepnieuws bestaan, welke kenmerken deze hebben en met welke intenties nepnieuws verspreid wordt.

Lespakket

Het lespakket sluit aan op de thema’s van de game, het vergroot het leereffect en gaat dieper in op de achterliggende casus. Het lespakket biedt docenten handvatten om het onderwerp te behandelen in de lessen, gebruikmakend van voorbeelden uit de actualiteit. De docent kan de dashboardtool inzetten om te zien hoe de klas presteert in de game.

Voor wie?

Jongeren van 12 tot 14 jaar van de onderbouw van de middelbare school vormen de doelgroep van VlogCity.

Dit jaar wordt vanuit het project Jeugd & Onderwijs (Cubiss Limburg) een pilot met VlogCity en bibliotheken uitgevoerd. Limburgse bibliotheken kunnen op meerdere manieren en momenten deelnemen aan de pilot.

Interesse?

Heb jij interesse om mee te doen? Neem contact op met Pascalle Haenen.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (maart 2019). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Meer weten?
Neem contact op met: