17 augustus 2020

Trainingstraject Multimediale didactiek

Speciaal voor Brabantse bibliotheken biedt Cubiss dit najaar een training Multimediale didactiek. Zo kan jij je educatieve dienstverlening optimaal inrichten. Ook nu je even niet fysiek aanwezig kan zijn op scholen. Vanwege grote belangstelling is het eerste trainingstraject vol. Bij genoeg aanmeldingen wordt een tweede trainingstraject gestart. 

Op maandag 16 maart 2020 sloten alle scholen in Nederland de deuren, in de strijd tegen het coronavirus. Afstandsonderwijs werd voor even het nieuwe normaal. Dat ging in veel gevallen best goed. De focus lag vaak vooral op het gebruik van online tools, maar online lesgeven vraagt ook om andere didactische vaardigheden.

Een online tool maakt nog geen goede les

Didactiek is bij afstandsonderwijs nog belangrijker dan in contactonderwijs. Er zijn heel veel online tools die helpen om online onderwijs te organiseren. Ze bieden allerlei nieuwe mogelijkheden. Maar je moet ze wel op een didactisch verantwoorde manier inzetten. Want met alleen een leuke tool heb je nog geen goede les.

Nieuwe manier van werken

Inmiddels zijn de schoolgebouwen weer open, maar zijn externe partijen vaak nog niet welkom. Bibliotheken moeten hun collectie dus op een andere manier aanbieden en de activiteiten online vormgeven. Ook hebben scholen behoefte aan advies over het verstandig gebruik van tools, mediawijsheid in de klas en digitale vaardigheden. Het is dus belangrijk dat ook lees(media)consulenten zich verdiepen in multimediale didactiek. Zeker als de coronacrisis nog een tijdje aanhoudt.

Voor wie?

De training is bedoeld voor onderwijsspecialisten en lees(media)consulenten in het primair onderwijs van Brabantse bibliotheken. Werk jij bij een bibliotheek elders in het land en ben je wel nieuwsgierig naar deze training? Neem dan contact op met Mirjan Albers, m.albers@cubiss.nl.

Doel training

Tijdens deze trainingssessies leert de onderwijsspecialist of lees(media)consulent onder meer dat er gefundeerde keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van het type leeractiviteit, de didactische strategie en de inrichting van de online leeromgeving.

Programma

In een serie van 4 werksessies (on- en offline) gaan we samen met een expert onder andere in op de volgende thema’s:

  • Pedagogisch didactisch handelen en leergedrag van leerlingen
  • Digitale didactiek en online lesgeven
  • Productontwikkeling nieuwe stijl
  • Digitale tools en digitaal arrangeren
  • Communiceren, motiveren en samenwerken
  • Kennisoverdracht, kennisconstructie en coachen

Trainingsduur en studiebelasting

  • 4 werksessies van 2 uur (1e sessie is een fysieke sessie, de anderen zijn online).
  • 4 uur voorbereidings- en verwerkingstijd, afhankelijk van achtergrond en ervaring.

Totale investering is 12 uur.

Kosten

Deze training wordt kosteloos aangeboden aan Brabantse bibliotheken.

Deelnemers

Maximaal 12 deelnemers. 

Aanmelden

Vanwege grote belangstelling zit het eerste trainingstraject vol. Bij genoeg interesse organiseren we een tweede trainingstraject. Je kunt je hiervoor aanmelden via het formulier.

 

 
1 Begin 2 Voltooid
Meer weten?
Neem contact op met: