17 augustus 2020

Trainingstraject Multimediale didactiek

Speciaal voor Brabantse en Limburgse bibliotheken ontwikkelde Cubiss in het najaar van 2020 een training Multimediale didactiek. Zo kunnen ze de educatieve dienstverlening optimaal inrichten. Ook nu ze even niet fysiek aanwezig kunt zijn in de scholen. 

Op maandag 16 maart 2020 sloten alle scholen in Nederland de deuren, in de strijd tegen het coronavirus. Afstandsonderwijs werd voor even het nieuwe normaal. Dat ging in veel gevallen best goed. De focus lag vaak vooral op het gebruik van online tools, maar online lesgeven vraagt ook om andere didactische vaardigheden.Didactiek is bij afstandsonderwijs nog belangrijker dan in contactonderwijs. Er zijn heel veel online tools die helpen om online onderwijs te organiseren. Ze bieden allerlei nieuwe mogelijkheden. Maar je moet ze wel op een didactisch verantwoorde manier inzetten. Want met alleen een leuke tool heb je nog geen goede les.

Nieuwe manier van werken

Inmiddels zijn de schoolgebouwen weer open, maar zijn externe partijen vaak nog niet welkom. Bibliotheken moeten hun collectie dus op een andere manier aanbieden en de activiteiten online vormgeven. Ook hebben scholen behoefte aan advies over het verstandig gebruik van tools, mediawijsheid in de klas en digitale vaardigheden. Het is dus belangrijk dat ook lees(media)consulenten zich verdiepen in multimediale didactiek. Zeker als de coronacrisis nog een tijdje aanhoudt.

Voor wie?

De training was bedoeld voor onderwijsspecialisten en lees(media)consulenten in het primair onderwijs van Brabantse bibliotheken.  Tijdens deze trainingssessies leert de onderwijsspecialist of lees(media)consulent onder meer dat er gefundeerde keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van het type leeractiviteit, de didactische strategie en de inrichting van de online leeromgeving.

Werk jij bij een bibliotheek elders in het land en ben je wel nieuwsgierig naar deze training? Neem dan contact op met Mirjan Albers.

 

 

Meer weten?
Neem contact op met: