Datum

Samenwerking in Kaart

Evaluatie samenwerking basisschool en bibliotheek

Steeds meer bibliotheken werken op structurele basis samen met scholen. Deze samenwerking wil je als bibliotheek zo optimaal mogelijk invullen en afstemmen op de verwachtingen van je samenwerkingspartner. Wanneer je de wederzijdse verwachtingen en ervaringen goed in kaart hebt, helpt dat bij het voortzetten en optimaliseren van de samenwerking. Samen met de Landelijke Uitvoeringsorganisatie de Bibliotheek op school ontwikkelde Cubiss Samenwerking in Kaart. Vanuit het Brabantse project Innovatie van de Educatieve functie mogen we de Brabantse bibliotheken een mooi aanbod doen.

Kwaliteit evalueren en vooruitkijken

Niet iedere samenwerking wordt inhoudelijk hetzelfde vormgegeven. Basisscholen hebben verschillende vraagstukken en wensen. Dit geldt ook voor bibliotheken. Samen met de Landelijke Uitvoeringsorganisatie de Bibliotheek op school heeft Cubiss een vragenset ontwikkeld die past bij alle bibliotheken die samenwerken met hun scholen volgens de Bibliotheek op school. Met Samenwerking in Kaart krijg je inzicht in de vragen die bij de bibliotheek en de school leven:

  • Hoe loopt de samenwerking tussen het schoolteam, de leerlingen en de leesconsulent van de bibliotheek?
  • Sluiten de collectie en activiteiten rondom taal- en leesontwikkeling aan bij de doelstellingen van de school?
  • En wie doet wat?

Per basisschool krijg je inzicht in de lopende samenwerking. Samen met de school stem je de toekomstige doelen en verwachtingen af in een gesprek.

De uitkomst van de vragenlijst als basis voor gesprek

Samenwerking in Kaart bestaat onder andere uit een korte vragenlijst die de school en de bibliotheek afzonderlijk invullen; vragen die leven binnen je bibliotheek en de school. Overigens is het mogelijk om een vragenlijst op maat voor je bibliotheek te laten maken.

De resultaten worden op een grafisch aantrekkelijke manier op een website getoond. Het laat zien waar jij en je school staan in de samenwerking en wat er aan acties nodig is om de samenwerking verder uit te bouwen of te optimaliseren. Hier maak je gezamenlijke afspraken over, die je later met je school weer toetst. Actiepunten zijn eenvoudig op de website toe te voegen of aan te passen.

De huidige gebruikers van Samenwerking in Kaart zijn erg tevreden over deze tool. Bibliotheek Den Bosch en De Domijnen (Sittard-Geleen) noemen onder andere:

  • Meer diepgang: doordat school en bibliotheek van tevoren bij het invullen van de vragenlijst al stilstaan bij de samenwerking, kun je tijdens het evaluatiegesprek meer de diepte in op belangrijke thema’s.
  • Structuur: de tool biedt structuur aan je evaluatie. Alle leesconsulenten evalueren op dezelfde manier met de scholen in het werkgebied en daardoor bespaar je ook tijd.
  • Tijdsbesparing: de (nieuwe) afspraken kun je meteen vastleggen in de tool, zodat je na het gesprek geen aanvullende administratie meer hebt.
  • Professionele uitstraling: de school en de bibliotheek kunnen altijd via de inlog de afspraken weer bekijken. Omdat de tool een website is, is deze vanaf elk plek te bekijken of in te vullen. Verder zorgt de moderne tool ook voor een professionele uitstraling.

Aanbod

Vanuit het Brabantse project Innovatie van de Educatieve functie mogen we de Brabantse bibliotheken een mooi aanbod doen. De kosten voor het aansluiten van de bibliotheek, de aanpassingen en de uitleg/training wordt vergoed vanuit het project. De tijdsinvestering vanuit de bibliotheek voor de aansluiting en realisatie is beperkt, het gaat hierbij om het eventueel meedenken over de vraagstelling. De licentiekosten zijn voor de bibliotheek bedragen € 500,-. De licentiekosten zijn op jaarbasis, de tool is dan ook jaarlijks te verlengen voor dit bedrag.

Voorwaarden

  • Eigen bijdrage vanuit de bibliotheek van € 500,- per jaar.
  • Dit jaar aansluiten en realiseren.
  • In verband met de planning hebben we voor dit jaar ruimte om 5 bibliotheken te bedienen hierin.

Voor meer informatie of toegang tot een demoversie neem je contact op met Lonneke Jans.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>