Datum

Samenwerking Bibliotheek en Belastingdienst

Binnenkort breekt de periode van belastingaangifte weer aan. In voorbereiding daarop kwamen op 11 december jl. vertegenwoordigers van een tiental Brabantse en Limburgse bibliotheken bijeen om ervaringen uit te wisselen. Op 22 januari jl. was er een landelijke bijeenkomst, georganiseerd door SPN en de KB, om terug te kijken op de ervaringen in 2017 en vooral vooruit te kijken naar de aangifteperiode 2018.

Sinds 2017 spelen de openbare bibliotheken een belangrijke rol bij de ondersteuning van burgers bij het doen van hun (digitale) belastingaangifte. Die eerste samenwerking tussen de bibliotheken en de Belastingdienst is goed verlopen. Dankzij de gezamenlijke inspanningen is het doel voor 2017 bereikt. Het aantal bibliotheken dat faciliteiten, cursussen en spreekuren aanbiedt, ligt zelfs boven het minimum. In 2017 organiseerden ruim 88 basisbibliotheken spreekuren waarmee in totaal ongeveer 5.000 burgers geholpen zijn. In 2018 maken we ons sterk voor verdere uitbreiding van het aantal spreekuren in bibliotheekvestigingen en voor het bereik onder de doelgroep.

Om het bereik te verhogen zijn reeds de volgende acties uitgezet:

G!DS

De nieuwe website/pagina voor de Belastingdienst is opgeleverd: https://belastingdienst.gidsvoornederland.nl/. Medewerkers van de Belastingtelefoon zullen deze pagina raadplegen om bellers zo goed en dus concreet mogelijk te kunnen doorverwijzen naar belastinghulpfaciliteiten in de buurt. Denk aan informatie over gebruik van (beveiligde) computers in de bibliotheek, belastingspreekuren, informatiebijeenkomsten, hulp bij het invullen van aangifteformulieren en het aanvragen van toeslagen. De hoop en verwachting is dat een goed ingevulde website zal leiden tot bijvoorbeeld meer deelnemers voor belastingspreekuren in de bibliotheek.

WaaS

Vanaf half februari is er een koppeling tussen de G!DS en de WaaS. Zodat bibliotheken het aanbod dat ze invoeren in G!DS ook direct op hun eigen website kunnen laten zien.

Digitaal Hulpplein

De webpagina voor de Belastingdienstmedewerkers is niet bedoeld voor de eindgebruiker. De burgers kunnen voor informatie terecht bij het Digitaal hulpplein, dat eveneens gevuld wordt door middel van G!DS. Deze website wordt in 2018 verder aangepast en geüpdatet. Op de website van de Belastingdienst is bij het doen van aangifte een tegel zichtbaar met de tekst ‘Kan ik hulp krijgen?’. Hierbij kan men kiezen tussen bellen (via telefoonnummer van de Belastingdienst, die doorverwijst op basis van de G!DS-website) of zelf de informatie opzoeken via het Digitaal hulpplein.

Communicatie

De materialen in de communicatietoolkit zijn geüpdatet. Ook zijn er stickers ontwikkeld om het publiek te attenderen op de dienstverlening. De materialen kunnen via de landelijke portal Huisstijl worden besteld.

Spreekuren en kennisnetwerk van de Belastingdienst

Hoewel in 2017 een groot deel van de bibliotheken spreekuren organiseerde, is er ook een groot aantal dat nog afspraken moet maken met maatschappelijke dienstverleners voor het organiseren van deze spreekuren. De Belastingdienst is voortdurend in gesprek met maatschappelijke dienstverleners en benoemt dan ook het convenant met de Bibliotheek. Voor de maatschappelijke dienstverleners is het kennisnetwerk ontwikkeld. Dit is dé plek waar ondersteunende organisaties alle relevante informatie kunnen vinden met betrekking tot de Belastingdienst. Zo is hier onder meer alle informatie over de aangifte en toeslagen voor 2017 terug te vinden. De Belastingdienst geeft zelf geen opleidingen aan maatschappelijke dienstverleners. Zij ontvangen alle input via het kennisnetwerk.

Actiepunten voor bibliotheken

  • Besteed extra aandacht aan het vullen van G!DS. Check of je het aanbod hebt ingevoerd en of dit goed en voorzien van alle relevante informatie terug te vinden is op https://belastingdienst.gidsvoornederland.nl/ (vul postcode of plaatsnaam in).
  • Neem collega’s in de frontoffice mee in de samenwerking met de Belastingdienst. Het is van groot belang om alle medewerkers het hele jaar door bij te praten, zodat zij adequaat kunnen reageren op de vragen van bezoekers.
  • Ga aan de slag met de communicatietoolkit.
  • Neem contact op met Cubiss als het organiseren van spreekuren een lastige uitdaging blijft doordat er geen maatschappelijke dienstverleners zijn die hiervoor willen samenwerken.

Meer informatie?

Neem voor vragen over het organiseren van spreekuren contact op met Ilse Lodewijks.

Neem voor vragen over de invoer van aanbodinformatie in G!DS contact op met Ralf van Zon.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>