Datum

Samenwerken met geleide vrijwilligers

Cubiss organiseert voor vrijwilligerscoördinatoren van Brabantse bibliotheken intervisiebijeenkomsten, met het doel kennis uit te wisselen en van elkaar te leren. Op 1 februari jl. stonden we met coördinatoren van negen bibliotheken stil bij het thema ‘de geleide vrijwilliger’.

Wat is een geleide vrijwilliger?

De bijeenkomst begon met de vragen ‘Wat is een geleide vrijwilliger?’ en ‘In hoeverre bibliotheken werken (samen) met dit type vrijwilligers?’

Een geleide vrijwilliger wordt naar het vrijwilligerswerk geleid (vandaar de term), met maatschappelijke activering of participatie als doel. In de beschrijving van het model ‘5 typen vrijwilligers’ lees je er meer over: https://www.cubiss.nl/actueel/5-typen-vrijwilligers.

Als gevolg van de veranderende maatschappij is er een toename te zien van de geleide vrijwilliger. Dit type vrijwilliger levert een tegenprestatie in het kader van een uitkering. Of doet vrijwilligerswerk als persoonlijke ontwikkelactiviteit, in het kader van re-integratie of werkzaamheden als middel voor sociale activering.

Ervaringen uit de praktijk

Een aantal bibliotheken werken momenteel met geleide vrijwilligers; het merendeel van de bibliotheken die deelnamen aan de intervisie echter niet. De begeleiding van dit type vrijwilliger is zeker intensiever dan van een gemiddelde andere vrijwilliger. Om die reden nam Joeri Blokland van de Amarant Groep op onze uitnodiging deel aan de intervisie. De Amarant Groep biedt ondersteuning, zorg en behandeling aan mensen met een beperking en/of autisme. Joeri is jobcoach en begeleidt bijvoorbeeld mensen naar passend vrijwilligerswerk. Hij stimuleert en begeleidt de vrijwilligers. Als jobcoach bemiddelt hij tussen de opdrachtgever (bijvoorbeeld de overheid), de (potentiële) werkgever en de (potentiële) vrijwilliger/cliënt. Het doel verschilt per cliënt en kan variëren van bezigheidstherapie tot het toeleiden naar een betaalde baan.

Advies voor samenwerken met geleide vrijwilligers

Jobcoach Joeri deelde tijdens de intervisiebijeenkomst tips voor bibliotheken die (willen gaan) samenwerken met geleide vrijwilligers:

  • Zorg dat de basis staat. Als je als organisatie begint met het samenwerken met vrijwilligers, start dan niet meteen met geleide vrijwilligers.
  • Zorg voor een takenpakket dat bij de geleide vrijwilliger past.
  • Wees duidelijk in je verwachtingen. Zowel vanuit de bibliotheek richting de vrijwilliger, maar ook vanuit de vrijwilliger (en jobcoach) richting de bibliotheek.
  • Sta er als bibliotheek op duidelijk te hebben wat je van de jobcoach kunt verwachten. Stem met elkaar af hoe vaak de jobcoach langskomt.
  • Soms mag je ook tevreden zijn met een huidige situatie en moet je niet méér willen. Denk hierbij aan een vrijwilliger die niet wil doorgroeien en niets nieuws wil leren.
  • De vrijwilligerscoördinator is vaak het eerste aanspreekpunt voor de jobcoach.
  • De coördinator is echter vaak niet degene die de geleide vrijwilliger op de werkvloer begeleidt. Zorg ervoor dat een medewerker dit doet die dit ook echt wil (en kan).

 

Neem voor meer informtie contact op met Lonneke Jans.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>