10 mei 2022

Publiekscampagne De plek waar ik …

Op 2 februari 2022 ging Brabantse publiekscampagne De plek waar ik … van start!
Ontdekte met slogan klein.jpgMet deze publiekscampagne profileren we de bibliotheek van nu: de maatschappelijk-educatieve bibliotheek. We brengen de brede dienstverlening van de bibliotheek onder de aandacht van Brabanders. 

We richten ons met deze campagne op het algemene publiek maar natuurlijk ook op de vele stakeholders en (potentiële) samenwerkingspartners die we als sector hebben. Zeker in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen willen we met deze campagne het belang van de bibliotheek nogmaals onderstrepen.

Het is belangrijk om mensen te vertellen over de bibliotheek van nu. Zelfs bibliotheekleden zijn lang niet altijd op de hoogte van alle producten, diensten en activiteiten die de bibliotheek biedt. Denk aan het IDO, de hulp die bibliotheken bieden bij de belastingaangifte. Maar ook actuele thema’s zoals de hulp bij de coronacheckapp.

De campagne De plek waar ik … startte op 2 februari en liep door tot en met mei 2022. Bibliotheken kunnen de campagne lokaal voortzetten. De landingspagina en materialen blijven beschikbaar.

Aansluiten merkstrategie en #mijnbibliotheek

De Brabantse campagne is een vervolg op de landelijke campagne van 2021 #Mijnbibliotheek. Verschillende mensen geven in de publiekscampagne antwoord op de vraag ‘Wat betekent de bibliotheek voor mij?’

Afgelopen jaar heeft de marketingcommissie van de VOB een nieuwe merkstrategie ontwikkeld. De kern van de merkstrategie is om met elkaar de brede rol van de bibliotheek in de samenleving zichtbaar te maken en uit te dragen. Altijd ingebed in de lokale context, maar wel herkenbaar als één gezamenlijk, sterk verhaal.

Bij de opzet van onze campagne is rekening gehouden met de ambities en pijlers zoals benoemd in de landelijke merkstrategie. Zo versterken de landelijke strategie en de provinciale campagne elkaar en ontstaat er een eenduidige boodschap voor publiek en bibliotheekmedewerkers.

Campagne maken doe je samen

De campagne De plek waar ik … bestaat uit een provinciaal en een lokaal deel.

Inhoud provinciale campagne
De doelgroep is Brabanders in de leeftijd van 30 tot 55 jaar. De doelstelling is om – gemiddeld - iedereen in de doelgroep in de campagneperiode 3,5 keer te bereiken. Er zijn daartoe vijf (eenvoudige) animaties gemaakt, waarin mensen vertellen wat de bibliotheek voor hen betekent. Bekijk hier een van de animaties.

De animaties worden op twee manieren ingezet:

  • Via betaalde advertenties op Facebook en Instagram.
  • Vanuit de advertenties komt de bezoeker op de campagnelandingspagina. Hier maken bezoekers kennis met de brede dienstverlening van de bibliotheek van nu door persoonlijke verhalen en linkjes. Ook kunnen bezoekers op meerdere plekken hun bibliotheek in de buurt zoeken (via de zoekfunctie op Bibliotheek.nl).
  • Native advertising.
    De animatie verschijnt op websites die passen bij de doelgroep. Een algoritme bepaalt op welke websites de animaties getoond worden. Nieuwswebsites zijn hier ook onderdeel van. Ook hier komt de bezoeker via de animatie op de landingspagina.

De lokale campagne
De provinciale campagne vormt een mooie basis om ook jouw bibliotheek lokaal te profileren. We hebben de marketingcommunicatie collega van jouw bibliotheek gevraagd om dit op te pakken. Je kunt via de eigen website en social media accounts, en de lokale bladen/kranten aandacht vragen voor de campagne. Het is belangrijk om mensen te vertellen over de bibliotheek van nu. Zelfs bibliotheekleden zijn lang niet altijd op de hoogte van alle producten, diensten en activiteiten die jouw bibliotheek biedt. Denk aan het IDO, taalhuis, debat, cursussen, collectie. Maar ook actuele thema’s zoals hulp bij coronagerelateerde zaken.

Vraag je marketingcommunicatiecollega hoe jouw bibliotheek dit oppakt.

Meer informatie?

Heb je een vraag of wil je materialen bestellen? Neem dan contact op met Milja de Vries, adviseur bij Cubiss via m.devries@cubiss.nl

Meer weten?
Neem contact op met: