Datum

De publieke dienstverlening en de maatschappelijk-educatieve bibliotheek

De blended learning 'De publieke dienstverlening en de maatschappelijk-educatieve bibliotheek' blijkt een groot succes! Medewerkers van Bibliotheek Helmond-Peel en Bibliotheek Het Markiezaat hebben de afgelopen maanden meegedaan aan een landelijke pilot om hun kennis te vergroten op het gebied van BoekStart, de Bibliotheek op school (dBOS) en het sociaal domein. 

Cubiss heeft het trainingstraject (mede) vormgegeven en de pilots uitgevoerd. De pilot is op verzoek van SPN uitgevoerd bij Bibliotheek Hilversum (door Probiblio), en Bibliotheek Helmond-Peel en Bibliotheek Het Markiezaat (door Kirsten Sinke, Marjan Middelkoop en Andrea Driesse van Cubiss).

“Je krijgt meer achtergrondinformatie en het traject is leuk, leerzaam en duidelijk. Je verdiept je in verschillende onderwerpen.” aldus een cursist

Aanleiding om de training te maken

Front office-medewerkers zijn het gezicht van de bibliotheek. Zij ontvangen de bezoekers (bijv laagtaalvaardige mensen, of ouders van kinderen van een school met een leesconsulent). Het is belangrijk om de aanwezige kennis bij de front office-medewerkers over de landelijke programma’s te vergroten, in het bijzonder met betrekking tot het sociaal domein. Daarnaast is het zinvol om de front office-medewerkers meer te betrekken bij en te informeren over het nieuwe bibliotheekwerk. 

Opzet training

Het traject bestaat uit drie of vier verdiepingsbijeenkomsten:

  • De kick-off met uitleg over het programma.
  • Bijeenkomst rondom BoekStart en dBOS. Hoe geven bibliotheekspecialisten lokaal invulling hieraan? Iedere bibliotheek geeft immers haar eigen draai aan de landelijke programma's en maakt bijvoorbeeld eigen afspraken met de gemeente.
  • Bijeenkomst rondom de landelijke ontwikkelingen binnen het sociaal domein. Ook hier is aandacht voor de lokale invulling. Denk aan de thema’s laaggeletterdheid, lage basisvaardigheden, doorverwijzen, het taalhuis, de maatschappelijke bibliotheek, enzovoorts.
  • De afsluiting, waarbij elke cursist een opdracht moest uitvoeren rondom zijn/haar leervraag, gevolgd door de uitreiking van de certificaten.blended learning geslaagd.JPG

Tussendoor volgen de cursisten zes e-learnings. Het gaat om de e-learning modules over BoekStart, dBOS en sociaal domein. De opgedane kennis uit de e-learning werd in de bijeenkomsten vertaald naar de eigen praktijk.
Cubiss zette expliciet de lokale specialisten van de bibliotheken in. Dit bleek een schot in de roos. Front- en back office kwamen dichter bij elkaar en zagen een gezamenlijke uitdaging.

Uitkomst pilot

De blended learning is geëvalueerd bij de drie pilot-bibliotheken en aangepast en verbeterd. De medewerkers van Bibliotheek Het Markiezaat en Bibliotheek Helmond-Peel waren over het algemeen erg enthousiast! Al hun tips en aanbevelingen worden meegenomen in het vervolg.

De vorm blended learning, ofwel een combinatie van uitgebreide e-learnings en verdiepingsbijeenkomsten, werkte heel goed.
Uit de pilot blijkt dat met name het thema sociaal domein voor veel mensen een terrein is waar nog wel wat te leren valt. 
De combinatie van POI-adviseurs en de lokale specialisten werd ook heel erg gewaardeerd. De POI-medewerker leidde de bijeenkomst en vertelde meer over landelijke/provinciale ontwikkelingen en de specialist jeugd of sociaal domein legde de koppeling naar de lokale situatie.
Er was veel ruimte voor verdieping.

Cursisten:
“Goed om verbinding te zoeken tussen degene die het bedenken (in de backoffice) en degene die het moeten ‘verkopen’ (in de front-office). Dat helpt beide partijen om het verder te brengen en goed uit te kunnen dragen.” Sonja Trapman, Helmond-Peel
“In zijn totaliteit heb ik veel gehad aan de training. Met name de filmpjes en verhalen, daar heb ik veel van geleerd.” Aysegül Korkmaz, Het Markiezaat
“Vooral het aandeel van de eigen collega’s was erg waardevol. Aangevuld met landelijke ontwikkelingen, maakt het een sterke presentatie.” Annabelle Kools-van der Wielen, Het Markiezaat
“Je krijgt echt een verdieping van de onderwerpen, prettig tijdens werksituaties.” Nell Koekoek, Het Markiezaat
“Verfrissing en persoonlijke ontwikkeling blijft belangrijk in je werk. Stilstand is achteruitgang!” C. vd Akker, Helmond-Peel
“Veel nieuwe informatie over het sociaal domein. De bibliotheek is voortdurend bezig haar bestaansrecht te onderzoeken en af te stemmen op de wensen van de maatschappij. Het personeel moet bij de les blijven.” Els Moors, Helmond-Peel

Leuke ontwikkeling!

De front office-medewerkers, het aanwezige management en de specialisten hebben samen gebrainstormd hoe zij elkaar goed op de hoogte konden houden van ontwikkelingen en hoe de front office een actieve bijdrage kon leggen aan de landelijke thema’s. Het traject opende de deur naar de maatschappelijke bibliotheek voor de front office.

Meer informatie

Heb je ook interesse in deze training voor jouw front-office? Cubiss kan jouw bibliotheek daarmee helpen. Neem voor meer informatie contact op met Cubiss adviseur Andrea Driesse, a.driesse@cubiss.nl of 06 - 518 029 85.

Meer lezen?

Naar overzicht Actueel en Blogs >>