11 mei 2018

Meet-up Samen Online - De nabeschouwing

In de wereld van de bibliotheek is veel nieuws te ontdekken op digitaal vlak. Tijd voor een ochtend digitale innovatie. We kwamen bij elkaar om inspiratievolle voorbeelden te delen, maar ook om de diepte in te gaan op het proces zelf. Want wat is innoveren eigenlijk? Wat is daarvoor nodig in een team en organisatie? En hoe betrek je daar de klant en partners bij?

"Het is fijn om zo'n moment te hebben waarbij je echt even met elkaar de diepte in kan." Rita Bemelmans (Bibliotheek Dommeldal)

Evaluatie

Wij horen graag wat u van deze Meet-up vond. Vul het evaluatieformulier in en lees hieronder het verslag.

Digitale strategie

Programmanager Digitale innovatie Adham Laamraoui, van de nieuwe Bibliotheek Almere, nam ons in zijn lezing mee naar de wereld van Digitale strategie & Innovatie. Met zijn passie en energie zagen we een digitale ‘change agent’ trends vertalen naar de context van de bieb. Hij gelooft erin dat stilstaan geen optie meer is want digitale strategie raakt alle facetten van een organisatie. Vragen die tijdens de presentatie werden beantwoord zijn o.a. Wat is een digitale strategie? Hoe ga je als organisatie om met digitale innovatie? Op welke wijze heeft Bibliotheek Almere de digitale transitie ingezet en tot welke digitale innovaties resulteert dit? Adham gaf een aantal inspirerende voorbeelden van (digitale) acties en projecten die hij bij Bibliotheek Almere recent heeft ingezet, zoals een drone-race, een app met content en blogs en verschillende filmpjes die hij samen met zijn team – in totaal met 4 personen - heeft gemaakt. Bekijk zijn powerpoint presentatie nogmaals voor de talloze handige tips, voorbeelden en literatuur.

grootSamen Online 2.JPG

Workshop Bovenlokaal redactieteam

Als ontsluiter van informatie cureren bibliotheken nieuwsberichten en voegen ze waarde toe aan deze nieuwsberichtgevingen. In de Workshop Bovenlokaal redactieteam zijn we ingegaan op de vraag: wat is er nodig en wenselijk als het gaat om bovenlokaal samenwerken op het vlak van content maken en content verspreiden?

Sander Roovers van Cubiss vertelde eerst hoe de redactieraad en meemakers van het digitale magazine van DURF! (digitaal) samenwerken. Daarna zijn we met de deelnemers gaan verkennen wat in dit licht voor hen wenselijk is. Een aantal conclusies en highlights:

  • Het is belangrijk dat de bibliotheek iets toevoegt aan het nieuws en het nieuws in de lokale context brengt. Dat kan een link zijn met een geplande activiteit van de bibliotheek of bijvoorbeeld een link naar de collectie. Het gaat om het verrijken en relevant maken van de informatie;
  • Het is goed om te bekijken hoe we samen kunnen werken als het gaat om content creëren. Als je met een aantal bibliotheken gezamenlijk een filmpje maakt, kan dit op een professionelere wijze dan wanneer je dat alleen doet;
  • Wat zijn de overlappingen op regionaal vlak van bibliotheken als het gaat om hun programmering? Wat zijn de thema’s die regionaal spelen? Dit zijn vragen waar we op een later moment op terug willen komen. We hebben afgesproken om na de zomer een sessie in te plannen waarbij we op bovenstaande punten terugkomen en te kijken hoe we hier met een groepje bibliotheken, en indien nodig ondersteuning vanuit Cubiss, op kunnen samenwerken. Wil je meer informatie of heb je interesse om aan te sluiten bij deze sessie? Neem contact op met Lonneke Jans.

grootSamen Online 3.JPG

Customer Journeys - De Klantreis Workshop

De customer journey of klantreis is een waardevol instrument in de cyclus van innovatie en ontwikkeling. Als bibliotheek kun je de klantreis inzetten als gereedschap om je in de klant te verdiepen, deze te bevragen en diensten of producten te analyseren. In de workshop werd uitgelegd welke onderdelen in een klantreis aan bod komen en welke verschillende vormen we kennen. Van gedetailleerd tot creatief en van personas via touchpoints naar de rol van emoji’s. Altijd met een helder doel in het achterhoofd en onderdeel van een breder traject. In het tweede deel van de workshop gingen drie groepen zelf aan de slag met het maken van customer journey maps. Volgens het stramien werden websites en processen onder de loep genomen. In korte pitches werden de maps aan elkaar gepresenteerd en werden eerste inzichten gedeeld. Inzichten die dankzij de klantreis ontstonden en waarmee bibliotheken naar eigen zeggen graag verder willen. Bekijk de presentatie en of neem contact op over dit onderwerp met Egid van Houtem.

grootSamen Online 4.JPG

Workshop Innoveren

Onder begeleiding van Kirsten Sinke en Frederik Theuwis ontdekten we de verschillende fasen van innoveren. Wat zijn goede tools in de ideeënfase, in de pilotfase en bij de implementatie? Dat leidde de discussie, waarin duidelijk werd dat je innoveren kunt leren. Een korte oefening in geordend brainstormen, maakte dat het niet alleen bij woorden bleef. Samen gebruikten we de ‘lotusbloem’ om ideeën te vormen over het bereiken en boeien van een groep klanten die wellicht afhaakt door een verhuizing van locatie. De rol van de digitale wereld hierin? Bijvoorbeeld via VR deze klanten al bekend maken op de nieuwe locatie, iets wat bij Bibliotheek Midden-Brabant al wordt toegepast.

Bekijk de presentatie > en neem contact op met Kirsten Sinke of Frederik Theuwis van Cubiss.

grootSamen Online 5.JPG

Bijlage

Meer weten?
Neem contact op met:

Ontvang deze download

Wil je deze download ontvangen, laat dan hieronder je gegevens achter.