12 februari 2020

Mediawijsheid Meter 2019

Voor het vierde jaar op rij is de Mediawijsheid Meter uitgezet onder Brabantse scholen. Met de Mediawijsheid meter meten we hoe het ervoor staat met digitale geletterdheid in het onderwijs. Hebben scholen digitale geletterdheid opgenomen in hun beleid? Hoe belangrijk wordt het onderwerp gevonden? Deze en andere vragen stelden we aan leraren en docenten binnen het primair en voortgezet onderwijs. Hieronder zie je de resultaten.

Onderzoek

Iedereen moet actief, veilig en bewust mee kunnen doen in deze mediarijke samenleving. Meer beleid rond digitale geletterdheid binnen het onderwijs is hiervoor nodig. De Mediawijsheid Meter is een mooi startpunt om over digitale geletterdheid in het onderwijs in gesprek te gaan. 

In de meter worden leraren en docenten gevraagd om hun eigen vaardigheden op het gebied van digitale geletterdheid in te schatten. Daarna schatten ze de vaardigheden van hun leerlingen in. Ook stellen we een aantal vragen. Is digitale geletterdheid opgenomen in het beleid? Zetten ze digitale middelen in om hun lessen aantrekkelijker te maken? Het resultaat komt in een rapport te staan.  Hierin zien scholen wat ze al goed doen en waar nog verbeterpunten zijn. Daarna kijken we samen kijken welke vervolgstappen nodig zijn. 

Meer weten over de Mediawijsheid Meter? >> 

Provinciaal rapport

Ieder jaar maken we een provinciaal rapport. In het rapport staan de belangrijkste conclusies. 

  • In zowel het PO als VO krijgen leerlingen een onvoldoende toegewezen op het gebied van computational thinking
  • 99% van de PO leerkrachten geeft aan liever geen les te geven zonder digitale middelen
  • Van de VO docenten geeft 61% aan zelf digitaal leermateriaal te hebben ontwikkeld en gebruikt 

Lees het hele rapport >>

Mediawijsheidmeter 2019.JPG

 

 

Meer weten?
Neem contact op met: