Mediaopvoeding doe je samen
Media spelen een grote rol in het leven van jonge kinderen. Daarom is het belangrijk dat kinderen met media leren omgaan. Hier ligt een belangrijke taak voor ouders, bibliotheken, kinderopvangorganisaties en scholen. Maar hoe pak je dat aan?
Uit onderzoek blijkt dat kinderen veel te weinig buiten spelen, eerder bijziend worden door (overmatig) schermgebruik en steeds minder vaak en steeds minder goed lezen. Daar moet iets aan gebeuren. “Als we willen dat kinderen op een goede manier met media omgaan, dan moeten we als professionals zélf actie ondernemen”, legt specialist mediaopvoeding Denise Bontje uit. “Het is aan ons om media te verbinden met spelen en leren.”
Bibliotheken spelen hierbij een belangrijke rol richting het kind, de ouder én de professional.” aldus Denise. “Voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten is de bibliotheek niet alleen een wegwijzer, maar ook een adviserende samenwerkingspartner om mee te sparren.”
Maar hoe zorgen we voor een duurzame aanpak? Daarover gaat de nieuwste editie van Mediawijs in het onderwijs. Onze boodschap is dat je media moet verbinden met spelen en leren. Zet media bewust in zorg dat het aansluit bij de belevingswereld van het kind. Het magazine staat vol inspireerde voorbeelden en tips om samen aan de slag te gaan.
Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (april 2020). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:
- In co-creatie ontwikkeld: de praatplaat
- Mede Klinkers - van laaggeletterd naar geletterd
- Voorlezen: lekker blijven doen!
- Iedereen doet mee online
- De weg naar de vitale bieb start bij uw medewerkers!
- Elf E-learnings voor jou!
- Leesbeesten en Luistervinken
- Scoorthuis.nl
- Gezinsgerichte aanpak SCHUNCK en peuteropvang
- De nieuwe Cubiss shop is live!
- Mediaopvoeding doe je samen
- Lerend Netwerk verplaatst naar de herfst
- Veldgids voor Nieuw Bibliotheekwerk nu verkrijgbaar