Datum

Leren begint bij lezen!

Jeugd en Onderwijs (0 - 23 jaar) – Cubiss Limburg

De context van het thema Jeugd en Onderwijs betreft de preventie van (digitale) geletterdheid; natuurlijk verbonden aan leesplezier, lees- en taalbevordering en 21e-eeuwse vaardigheden.

Hierbij staan we voor fikse uitdagingen: kleuters met woordachterstanden en basisschoolverlaters met een taalachterstand. Van de 15-jarigen is bijna 15% laaggeletterd. Zij missen daardoor informatie- en mediavaardigheden. Dit heeft weer gevolgen voor de (digitale)geletterdheid van volwassenen. Een zorgelijke situatie, die we alleen met elkaar kunnen verbeteren. Door nog beter de verbinding te leggen tussen voorkomen en bestrijden. Nog meer gebruik te maken van elkaars kennis. Met de bibliotheek als belangrijke partner in dit netwerk van experts.

Vanuit het (concept-)werkplanproject Jeugd en Onderwijs 0-23 – in samenwerking met Limburgse bibliotheken opgesteld – gaan we deze uitdaging aan. Dit met extra aandacht voor vijf thema's:

  • Voorkomen en bestrijden van laaggeletterdheid
  • Digitale geletterdheid
  • Professionalisering van bibliotheken
  • Samenwerken met ouders: ouderparticipatie
  • Thema's worden uitgevoerd in een samenhangende/doorgaande (lees)lijn

 

Sterkere verbinding preventie en curatie

Sterker dan voorheen leggen we de verbinding tussen preventieve (leesbevorderings)activiteiten uit het werkplanproject Jeugd en Onderwijs 0-23 en de curatieve (taal)activiteiten uit het werkplanproject Participatie en zelfredzaamheid. Verbinding zoeken we ook door educatiespecialisten en leesconsulenten met de consulenten basisvaardigheden van de Limburgse bibliotheken samen te brengen. We werken samen en we organiseren samen activiteiten en pilots, we zorgen voor productieve cross-overs.

Wie kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich ontwikkelen. Een goede taalbeheersing zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij wat er om hen heen gebeurt.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (Prinsjesdag 2018). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>