Datum

Kenniskaravaan: Vensters, spiegels en spelletjes

Verslag van de Kenniskaravaan Diversiteit, inclusie en spelend leren op 31 mei

Het is een bekend gegeven: boeken fungeren als vensters en spiegels. Maar hoe wezenlijk belangrijk het kan zijn om je te herkennen in personages en gebeurtenissen, maakte kinderboekenschrijver Pim Lammers duidelijk tijdens de Kenniskaravaan van dinsdag 31 mei jl. Hij vertelde daarbij open over zijn verliefdheid in groep 7. De verwarring die het teweegbracht, en de eenzaamheid ook. Een boek van Carry Slee maakte voor hem het verschil. Daarin las hij over een jongen die verliefd werd op een jongen. Dat bracht opluchting, het was het moment waarop hij ontdekte dat hij niet de enige was.

Tijdens de ochtend in Cinecitta in Tilburg kwam ook de vensterfunctie van boeken ter sprake. Veel bibliotheekmedewerkers bleken regelmatig geconfronteerd te worden met de vraag waarom er kinderboeken over genderidentiteit in de collectie horen. Pim wees op het belang van het vergroten van het inlevingsvermogen en de kennis van de wereld bij jonge kinderen. Dat boeken een prachtig middel zijn om de diverse samenleving te ontsluiten, heeft hij met zijn prentenboeken Het lammetje dat een varken is en De boer en de dierenarts inmiddels dan ook succesvol bewezen.

Spelend leren

Spelend leren Kenniskaravaan 31 mei.jpg

De tweede helft van de bijeenkomst stond in het teken van spelend leren en het belang daarvan voor de taal- en leesontwikkeling van jonge kinderen. Aan de hand van werkbladen liet educatief auteur Marion van der Meulen de deelnemers ervaren hoe leren lezen in zijn werk gaat. Het is voor jonge kinderen een proces van klank- en lettercombinaties leren maken, decoderen en automatiseren. Of, zoals een van de aanwezigen opmerkte, ‘het is alsof je aldoor aan het puzzelen bent.’

Vervolgens stond Marion stil bij de leesontwikkeling van jonge kinderen, de zin en onzin over AVI, en het belang van spelend leren. Om zelf te ervaren welke vaardigheden zoal met spelletjes worden geoefend, ging iedereen in kleine groepjes aan de slag met onder andere memospellen, kwartetten en zelfs Ganzenbord. Om uiteindelijk met elkaar te concluderen dat spelletjes heel leerzaam zijn. Zelfs bij een eenvoudig memo-spel wordt bijvoorbeeld een beroep gedaan op sociale vaardigheden, wordt de woordenschat uitgebreid en de grote en fijne motoriek geoefend. O ja, en er wordt ook gerekend. Want hoe weet je wie er gewonnen heeft? Precies, door de kaartjes te tellen.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>