Datum

Inventarisatie expertise educatiemedewerkers Limburg

Bij het vormgeven van het werkplan 2019 hebben de bibliotheken die daarover meedachten hun wens uitgesproken om meer inzicht te hebben in de expertise van elkaars medewerkers als het gaat over educatie. Met als doel om bij andere bibliotheken terecht te kunnen met vragen. Maar ook om indien nodig collega’s (extra) in te huren, bijvoorbeeld op projectbasis of als er langdurig zieken zijn. 

inventarisatie

We hebben gekozen voor een inventarisatie onder de Limburgse educatiemedewerkers. Het merendeel van de Limburgse bibliotheken en educatiemedewerkers hebben gehoor gegeven aan de oproep om een formulier in te vullen waarin zij hun ervaring met doelgroepen aangeven of hun ervaring met projecten (denk aan Voorleeswedstrijd, babycafé of Digisterker). Ook hebben zij hun expertise aangegeven (denk aan ervaring met trainingen geven, vrijwilligers begeleiden). Tot slot heeft de medewerker aangeven of ze bereid zijn tot kennisuitwisseling, in overleg meer te willen werken, werkzaamheden willen ruilen of dat men hier geen tijd voor heeft/dit niet wil. 

Werkwijze 

We hebben de gegevens van 57 educatiemedewerkers in kaart gebracht. Het is een excelbestand waarin je kunt zoeken. Als je als bibliotheek een medewerker zoekt die tijdelijk bij kan springen en ervaring heeft op het vlak van vve, met BoekStart en ervoor openstaat om in overleg meer te werken, dan selecteer je die criteria en komen de medewerkers tevoorschijn waarvoor dit geldt. In een apart tabblab staan de contactgegevens van de medewerkers. 
Aangezien we met vertrouwelijk informatie werken, hebben we eerst aan al deze medewerkers gevraagd of zij akkoord gaan en hebben we AVG-technisch een ondertekende verklaring. Over het delen van de informatie hebben we afgesproken dat het enkel tussen de deelnemers, die de inventarisatie ingevuld hebben, gedeeld mag worden. Deze medewerkers ontvangen een bericht waar zij het bestand kunnen vinden. 

Inzage 

Om ervoor te zorgen dat ook directeuren en managers gebruik kunnen maken van de inhoud van het bestand, hebben we het volgende bedacht: medewerkers die in de inventarisatie staan verzoeken we om zich te melden bij hun directeur. De directeur weet dan dat de organisatie deel uitmaakt van de inventarisatie. Als de directeur in de toekomst een tijdelijke medewerker zoekt, kan hij/zij dit aan de medewerkers vragen die toegang hebben tot de inventarisatie. 

Meedoen? Meer informatie?

Er zijn momenteel 4 bibliotheken die niet deelgenomen hebben aan de inventarisatie. Als zij dit nog wel willen; geef het aan bij Lonneke Jans.
We willen het bestand up-to-date houden. Het is de planning de inventarisatie in februari 2020 te updaten en wijzigingen door te voeren. Heb je vragen? Stel ze aan Lonneke Jans.

 

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>