Datum

Inspirerende eerste bijeenkomst cursus Creatief schrijven

Alle kinderen kunnen verhalen en gedichten schrijven, als je de juiste stappen maar neemt om ze op hun eigen woorden te laten komen. Vijfentwintig leerkrachten en leesconsulenten gingen woensdagmiddag 14 november enthousiast aan de slag met schrijfopdrachten, zoals een tekst schrijven over een mooie plek, het schrijven van een dialoog tussen een vork en een opscheplepel in een bestekcassette en een tekst gebaseerd op een afbeelding van een ansichtkaart.

Het was de eerste bijeenkomst van de cursus Creatief schrijven, waarin schrijfdocent Mariet Lems vertelde over haar methodiek Weten waar de woorden zijn. In opdracht van St. Lezen organiseerde Cubiss deze cursus van vier bijeenkomsten waarin de deelnemers kennis maken met de methodiek en didactiek van effectief, geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs.

De deelnemers leren schrijfopdrachten koppelen aan boeken, gedichten en verhalen en ontdekken zo hoe lezen en schrijven elkaar versterken. Tijdens de bijeenkomsten wordt geoefend met het ontwerpen van motiverende opdrachten en lessen voor creatief lezen, en ervaren de deelnemers plezier in het zelf bezig zijn met creatief schrijven. Deelnemers krijgen hierbij handvatten aangereikt voor de implementatie van creatief schrijven op school.

In de volgende bijeenkomsten komt de aanpak van Stichting De Schoolschrijver aan bod en vertellen jeugdboekenauteurs hoe zij met kinderen in een klas verhalen en gedichten schrijven en gaan de deelnemers van de cursus aan de slag met het ontwerpen van een les creatief schrijven.

Schrijven is best makkelijk als je de woorden weet te vinden, concludeerden de deelnemers. Geïnspireerd door de lessuggesties en de schrijfopdrachten verlieten zij de bijeenkomst.

De volgende bijeenkomst in januari horen we vast de ervaringen van creatief schrijven in de klas. Meer informatie: José Peijen.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>