Datum

Innovatie bij Limburgse bibliotheken

Innovatie is veel meer dan vernieuwing van een product of dienst en zeker meer dan alleen ‘iets digitaals’.

Lees in dit digitale magazine meer over wat innoveren inhoudt en hoe verschillende bibliotheken in Limburg dit toepassen.

  • Als adviseurs van Cubiss houden Ilse Pullens en Pepijn Lemmens zich vrijwel dagelijks bezig met innovatie, samen met én voor bibliotheken. Beiden pleiten voor een ruimere interpretatie van het begrip. Want innovatie is veel meer dan vernieuwing van een product of dienst en zeker meer dan alleen ‘iets digitaals’: ,,Het gaat erom of je een toekomstproof organisatiemodel kunt bouwen, waarmee je waarde creëert, levert en behoudt voor inwoners”.

  • Net als andere bibliotheken in Limburg en Nederland, bevindt Maas en Peel zich in een transitie. De bieb treedt meer en meer naar buiten. Bibliotheekmedewerkers worden opgeleid tot community librarians en men zoekt samenwerking met inwoners en allerlei maatschappelijke instanties. En activiteiten vinden allang niet meer plaats enkel en alleen tussen de muren van de bieb zelf. Door deze transitie te koppelen aan een thema – Geluk – heeft Maas en Peel het afgelopen jaar echter vooral aan zichtbaarheid gewonnen: ,,Hé, dit doen jullie dus ook!”

  • Mensen bewust maken van de kracht van taal: dat is de missie achter de gezinsgerichte aanpak van taalvaardigheid door de SCHUNCK Bibliotheek in Heerlen. Een nieuwe manier van werken die laagtaalvaardige gezinnen helpt bij hun taalontwikkeling. Met een succesvolle pilot in de pocket - en een vervolg in het verschiet - trekt SCHUNCK nu lessen uit de voorbije proefperiode: ,,We zijn ons nóg meer bewust geworden van onze toegevoegde waarde.”

  • Als je ergens in gelooft, moet je ervoor gaan. Dat motto is het team van de Bibliotheek Venlo op het lijf geschreven. Waar hun initiatief Plek 3 aanvankelijk niet overal met enthousiasme werd begroet, is het project inmiddels uitgegroeid tot een bewezen en zelfs prijswinnend concept. Hoe ze dat in Venlo aangepakt hebben, vroegen we aan directeur Geja Olijnsma: ,,Je moet jezelf bewijzen én kansen grijpen.”

Naar overzicht Actueel en Blogs >>