Blog

Het aanbod is er, nu de vraag nog........

Media- en cultuureducatie staat hoog op allerlei lijstjes, maar stroomt (nog) niet door de bloedvaten van het onderwijs

Sannette Naeyé is algemeen directeur van Cinekid. Een functie die ze binnenkort, na twintig jaar, neerlegt. In de jaren negentig besefte ze al hoe bepalend nieuwe media zou gaan worden voor de ontwikkeling van een kind. Ze initieerde een ‘nieuwe media’-afdeling binnen Cinekid en zette het MediaLab op. In 2016 organiseerde Cinekid samen met Cubiss het MediaLab Festival op locatie: in Tilburg, Eindhoven en Breda streek de interactieve speeltuin neer. In deze blog laten we Sannette aan het woord over het MediaLab Festival en mediaeducatie.

Het MediaLab Festival op locatie in de Brabantse steden ziet er prachtig uit. De opzet, de sfeer en de begeleiding, het klopt stuk voor stuk. Cinekid organiseert ieder jaar in de herfstvakantie het Cinekid Festival voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 14 jaar. In het bijbehorende MediaLab creëren we de grootste digitale speeltuin van de wereld, met innovatieve tools, games, installaties en apps. Het gaat daarbij om kwaliteit en innovatie. Dat hoeft overigens niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Het moet vooral nieuw voor de kinderen zijn. Het presenteren van het Jeugdjournaal is daar een goed voorbeeld van. We stellen kinderen in het MediaLab in staat om een professioneel item op te nemen en tegelijkertijd de technische functionaliteiten als een autocue en green screen te laten ervaren. Zo leren ze hoe media wordt gemaakt en ontstaat. Omdat niet ieder kind naar Amsterdam kan komen, is het voor ons prettig om een partner als Cubiss te vinden. Zij zetten in het klein een kwalitatief event op en nemen de leerlingen net zo opgewekt en proactief mee in de media-opstellingen. Iedereen staat watertandend in Amsterdam, maar wat we daar neerzetten is kostbaar en niet zomaar te verplaatsen. Het is dus vrij uniek dat dit in Breda, Tilburg en Eindhoven gerealiseerd is, met dergelijke financiële steun van de provincie.

Geen ruimte voor ‘extraatjes’
Want hoewel media- en cultuureducatie hoog op allerlei lijstjes staat, stroomt het (nog) niet door de bloedvaten van het onderwijs. De nieuwe mediaontwikkelingen zijn niet opgenomen in de leerplannen. Het onderwijs sluit op die manier niet aan op de leefwijze van leerlingen die juist in die interactieve wereld bewegen. Zo ontstaat er een enorm gat dat Cinekid onder meer met het MediaLab Festival probeert te dichten. De denkwijze van leerlingen over media en mediagebruik vormgeven, daar moeten we namelijk al op de basisschool mee beginnen. Helaas stuiten we daar op het probleem: het onderwijs is een log schip, waarbij leraren ingeklemd zijn tussen curricula en toetsingsmechanismen die geen ruimte laten voor ‘extraatjes’ als media- en cultuureducatie.

Ja, de oudere generatie leerkrachten heeft knoppenvrees. Bovendien heeft een leerkracht van oudsher weinig te maken met technologie en computers. Zo loop je dus al snel achter op de leerlingen. Het vergt een flinke inspanning van leerkrachten om de ontwikkelingen bij te benen. Maar het onderwijssysteem ontmoedigt ook nieuwe initiatieven, terwijl je kinderen tekort doet als je media niet opneemt in het curriculum. Kinderen besteden immers op jaarbasis meer tijd aan media en alles dat ermee te maken heeft, dan dat ze in de schoolbanken zitten.

Mediawijsheid is niet genoeg
Ermee aan de gang dus. Dat betekent meer dan een 3D-printer of andere media neerzetten op school of in de bibliotheek. Het betekent dat een leerkracht de vraag moet beantwoorden wat zij willen dat leerlingen er mee doen. Met het MediaLab Festival in de herfstvakantie in Amsterdam, maar ook met het festival op locatie zoals Cubiss dat nu neerzet, trakteren we kinderen niet alleen op een toffe mediaervaring waar ze een leuke tijd beleven, maar geven we ze ook handvatten om met media om te gaan, te begrijpen hoe het tot stand komt, wat er mogelijk is. En als een kind dat eenmaal ziet, weet hij ook z’n leven lang dat hij er mee gemanipuleerd kan worden. Daarom spreek ik liever van mediaeducatie dan van mediawijsheid. Die wijsheid insinueert dat media een gevaar zijn waar je wijs mee om moet gaan, terwijl dat maar een onderdeel is van media. Mediawijsheid, kortom is niet genoeg. Zeker jonge kinderen - de doelgroep waar meer aandacht voor moet zijn als het over dit thema gaat - kunnen nog niet reflecteren op hun mediagebruik. Die moeten in een veilige omgeving fouten kunnen maken, dingen ontdekken. Daar loopt het spaak. En daarvoor ontwikkelt Cinekid producten. Van een enkele workshop in de bibliotheek tot een doorlopende leerlijn: het aanbod is er, nu de vraag nog…

Naar overzicht Actueel en Blogs >>