Blog

Generatieleren voor deze millennial

Een blog van Ruby van Dijck, adviseur bij Cubiss

Eind 2022 mocht ik Marieke Grondstra van Generatie STORM interviewen over de verschillende werkzame generaties. Als Millennial herken ik me in het verhaal dat Marieke vertelt over Generatie Y. In mijn leven heb ik veel kansen gekregen om mezelf te ontwikkelen. Ook voor mij geldt dat ik in de hoogste treden van de piramide van Maslow stapte bij mijn geboorte. Ik heb alle ruimte voor zelfontplooiing gekregen. Ik koos mijn studie Culturele Antropologie, omdat ik het interessant vond. Het maakte me niet uit dat overal werd geschreven dat het een ‘crepeerstudie’ was. Zo’n studie waar je jarenlang voor moest studeren om het minimumloon te verdienen. Dit baarde mijn generatie X-vader wel enige tijd zorgen, die zelf al tig jaar bij dezelfde werkgever werkte. 

Wat ik interessant vind aan het verhaal van Marieke is de vernieuwingskracht die nieuwe generaties in een samenleving hebben. Cultuurkenmerken worden van generatie op generatie overgedragen; het proces van enculturatie.

Niets is echter zo veranderlijk als cultuur. We reproduceren cultuur met elkaar door dingen hetzelfde te blijven doen, maar kunnen het ook betwisten en veranderen. Die kracht zit in onszelf. Daar zit voor mij ook het belang van generaties. Wanneer een volgende generatie merkt dat bepaalde gewoontes, normen of waarden niet meer passend zijn in de veranderde tijdsgeest van dat moment, dan kunnen zij dit betwisten. Het collectief van een generatie geeft extra energie om een cultuurverandering te bewerkstelligen.

Bewustzijn over generatieverschillen, en iedere generatie de ruimte geven om zijn energie goed te benutten, is dus erg waardevol om de vernieuwingskracht in de samenleving te ontvlammen. Dat voelen we zeker in deze tijd. We staan als samenleving voor complexe maatschappelijke uitdagingen en we moeten het dringend anders gaan doen. Gelukkig is er nu steeds meer aandacht voor thema’s als klimaatverandering en kansengelijkheid. Is dat één van de veranderingen die de generaties van nu teweeg brengen? In ieder geval bleek antropologie jaren later ineens alsnog een waardevolle studie te zijn. Met die baan kwam het dus wel goed.

Toch vind ik het ergens ook wel lastig, het generatieleren. Er zijn zoveel verschillen tussen mensen binnen generaties. Allerlei factoren hebben daar invloed op: je persoonlijkheid, gender, etniciteit, waar je bent opgegroeid, uit wat voor gezin je komt, je opleidingskansen, je inkomen en ga zo maar door. En al die factoren hebben dan ook weer invloed op elkaar. Door die factoren zien levens er heel anders uit, ook al kom je uit dezelfde generatie.

Marieke legt dit uit in ‘Module 1: Wat zijn generaties?’. Ze stelt dat generatieleren één van de vele brillen is die je op kunt zetten om een groep mensen te leren kennen. Door de generatiebril heb je aandacht voor verschillen en overeenkomsten tussen mensen die veroorzaakt worden door de tijdsgeest waarin zij zijn opgegroeid, de normen en waarden die centraal staan in hun leven en de veel voorkomende kenmerken die in hun groep worden teruggezien. Als programmamaker kan generatieleren dus meer inzicht geven in de groep mensen voor wie je activiteiten organiseert. In Module 2 geven we een overzicht van alle generaties en zoomen we met verschillende video’s op Generatie Y, de Pragmatische Generatie en Generatie X in. We beantwoorden vragen als: met welke taal spreek je Generatie X aan, waar kun je rekening mee houden als je een programma organiseert voor een generatie vol pragmaten, en op welke locatie kun je een activiteit organiseren om generatie Y aan te trekken?  

Natuurlijk programmeer je vaak niet bewust voor een specifieke generatie. Daarom gaat Module 3 over de generaties in verbinding. Je kunt door generatieleren ook een stuk beter begrijpen waar generaties elkaar bij kunnen helpen, en waar ze misschien minder goed samengaan. Door rekening te houden met bijvoorbeeld de leervoorkeuren van verschillende generaties, kun je inclusief aanbod creëren dat meerdere generaties aanspreekt.

Tip

De interviews met Marieke Grondstra vind je hier. Je vindt er ook de Toolbox Generatieleren, deze geeft je praktische handvatten om aan de slag te gaan met het leggen van verbindingen met de werkzame generaties in jouw bibliotheek.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>