17 januari 2019

Geef maakonderwijs een vaste plek in jouw organisatie

In het textielmuseum in Tilburg kwamen 16 januari bijna veertig maakspecialisten en enthousiastelingen bij elkaar om te leren over maakonderwijs. Maakonderwijs is vaak nog een kwestie van losse activiteiten en workshops. Maar het heeft vaak nog geen vaste plek in lessen of programmering. Daarom organiseerde Cubiss deze masterclass.  

De locatie was inspirerend. Want juist in het Textielmuseum is de aandacht voor maken groot. In het textiellab staat experimenten centraal, internationale kunstenaars en ontwerpers komen daar naartoe om een idee om te zetten tot ontwerp tot een product. Ook voor de bezoekers levert dit een unieke ervaring op, omdat zij mee kunnen kijken met de kunstenaars.   

Het sprookje als metafoor  

De wolf en de zeven geitjes laten zien dat mensen (of geitjes) niet meer zelfstandig nadenken als ze regels hebben. Want dan zijn er de regels die ze volgen. Daarom laten ze de wolf binnen, hij lijkt niet op de geschetste regels van hun moeder. Verandering organiseren langs de bestaande regels werkt dus niet. Je moet dat aanpakken vanuit de beweegredenen van mensen. 

Kaders 

Hoofdspreker was Tjip de Jong. De Jong is docent, wetenschapper en organisatieadviseur. In zijn lezing gebruikt hij de metafoor van een sprookje om aan te geven op welke manier verandering in een organisatie wel of niet werkt. Hans en Grietje gaat over het eigen belang versus gezamenlijk belang. Mensen handelen uit eigen belang. Het is belangrijk om juist op zoek te gaan naar verbinding op het eigen belang.  Als iemand met een oplossing komt creëer je weerstand bij de ander. Als je samen in gesprek gaat over een gemeenschappelijk probleem praat je vanuit een overeenkomst.   Mensen vragen vaak om kaders. Dit was een herkenbaar punt voor veel deelnemers in de masterclass. Die kaders zijn vergelijkbaar met regels." Een tegenvraag die je kunt stellen als mensen om kaders vragen is of ze er zin in hebben?”, legt Tjip uit. “Houdt het daarom dicht bij jezelf. Daar heb je invloed op. Maar probeer je wel te verplaatsen in een ander. "  

Simone de Man, Bibliotheek Helmond-Peel: “"De aanpak van Tjip sprak me aan, met name omdat we bij bibliotheken in het algemeen meer zouden moeten denken vanuit de creatieve geest en de ruimte en minder vanuit procedures.” 

190117 Foto masterclass maakonderwijs 3.JPG

Aan de slag met de Microbit 

Daarna volgde een workshop van Pauline Maas. Pauline is een goeroe als het gaat om de Microbit en zet zich in voor programmeren en computational thinking voor en door het onderwijs. “Het gaat erom dat kinderen zelf leren en ervaren.” Pauline vindt het mooi om de verbazing op de gezichten te zien als iets lukt (of mislukt!). Ze geeft de tip om de nieuwe scratch 3.0 te combineren met Lego WeDo en de microbit.  

Netwerken 

De masterclass werd afgesloten met een aantal best practises. Collega’s uit onderwijs en bibliotheek deelden hun ervaring. Een moment om van elkaar te leren. Cubiss organiseert dit jaar nog een aantal masterclasses rond dit onderwerp. Houd de website in de gaten!

190117 Foto masterclass maakonderwijs 9.JPG     190117 Foto masterclass maakonderwijs 8.JPG     190117 Foto masterclass maakonderwijs 5.JPG     190117  Foto masterclass maakonderwijs 4.JPG

Meer weten?
Neem contact op met: