Blog

Eerste pitchdag Makers on Tour

“Makers on Tour brengt creatief denkproces op gang”

Makers on Tour daagt derdejaars mavo- en vmbo-leerlingen uit om een oplossing te zoeken voor een vraagstuk van een Brabants maakbedrijf. Tijdens de eerste editie zijn leerlingen van De Nieuwste School in Tilburg aan de slag gegaan met de opdracht van bouwbedrijf Heijmans: ‘Ontwerp een huis dat je eenvoudig kunt verplaatsen’.

De dag na het gelijkspel van Ajax tegen Juventus in de Champions League, is de afsluiting van Makers on Tour voor de leerlingen van De Nieuwste School. Deze ‘grande finale’ vindt plaats in de  LocHal. “Een ding is zeker”, begint dagvoorzitter Teun Aarden als iedereen een plekje op de tribune gevonden heeft, “vandaag komt er wél een winnaar uit de bus. Bovendien gaat een beursgenoteerd bedrijf vandaag naar huis met maar liefst acht goede ideeën.”

Frisse blik

Tijdens de Pitchdag presenteren de leerlingen hun ideeën waar ze de afgelopen maanden in groepjes aan hebben gewerkt. Nynke van der Lei (ontwerpleider bij Heijmans) en architect Bram van de Sanden (Buro013) vormen vandaag de jury en zijn duidelijk onder de indruk van de presentaties. Nynke: “De leerlingen hebben laten zien out-of-the-box te kunnen denken, door bijvoorbeeld vanuit hun eigen belevingswereld ons vraagstuk aan te vliegen. Die frisse blik geeft ons nieuwe input om te werken aan de contouren van morgen.”

De leerlingen hebben laten zien out-of-the-box te kunnen denken, door bijvoorbeeld vanuit hun eigen belevingswereld ons vraagstuk aan te vliegen

Spannend is het wel, om voor de jury én voor hun klasgenoten en ouders te presenteren. “Maar ik vind het ook een hele leuke ervaring”, vertelt de 15-jarige Tygo. Over het project is hij enthousiast, al was iets meer structuur en duidelijkheid in de planning wat hem betreft geen overbodige luxe geweest. “Het project was voor mij te versnipperd, dan heb ik moeite mijn focus te houden. Om met een oplossing voor de vraag van Heijmans te komen, hebben we wel verschillende richtlijnen gekregen. Maar we moesten vooral ook veel zelf bedenken en ontdekken”, vertelt hij.

2_Makers on Tour_Boyd Smith Photo_.jpg    4_Makers on Tour_Boyd Smith Photo_.jpg

Design thinking

Omdat Makers on Tour gestoeld is op de design thinking-methodiek, zijn de leerlingen in aanraking gekomen met onderzoek, prototyping, testen én presenteren. “Het is een perfecte manier om onderwijs betekenisvol te maken”, vindt Camiel Kamerling, mentor van mavo-3 bij De Nieuwste School. “Hoe vaak krijgen leerlingen nou de kans om in zo’n omgeving je plannen te presenteren, nota bene aan een bestaand bedrijf? Bovendien heeft Makers on Tour bij de leerlingen een creatief denkproces op gang gebracht.”

De ideeën en oplossingen voor het vraagstuk van Heijmans zijn daardoor even divers als origineel. Waar het ene groepje schuifbare muren bedacht, kwam een ander clubje op de proppen met een app om muren op afstand te kunnen besturen. Isolatie van oude kleren, een dynamo in de regenpijp om stroom op te wekken: een frisse kijk op het huis van de toekomst heeft Heijmans deze donderdagmiddag zeker gekregen.

Ingrid de Jong, projectleider digitale geletterdheid en 21e-eeuwse vaardigheden bij Cubiss: “We hebben vandaag de dag te maken met ontzettend veel digitale en technologische ontwikkelingen. Hoewel we de toekomst niet kunnen voorspellen, kunnen we er wel mee leren omgaan. Daar vraagt het bedrijfsleven ook om. Bovendien vindt de provincie Noord-Brabant het belangrijk dat alle Brabanders goed mee kunnen doen in de (toekomstige) samenleving. De provincie heeft Cubiss gevraagd daar werk van te maken. Samen met Fonds21 hebben wij het initiatief genomen voor Makers on Tour om zo een brug te slaan tussen scholen en bedrijven. Zodat leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden – zoals kritisch en creatief denken - kunnen oefenen in realistische situaties en de mogelijkheden van (digitale) media en technologie ontdekken. Zo ontwikkelen ze kennis die ze nu en in de toekomst nodig hebben.”

We hebben vandaag de dag te maken met ontzettend veel digitale en technologische ontwikkelingen. Hoewel we de toekomst niet kunnen voorspellen, kunnen we er wel mee leren omgaan

Zilver gaat voor goud

Het groepje ‘Argent’ (Frans voor zilver) ging voor goud en heeft volgens de jury het beste concept bedacht. Wouter Stavlue (15): “We zijn serieus aan de slag gegaan met deze opdracht, want Heijmans neemt ons ook serieus. Ons idee van een uitschuifbare box met elektromagneten, is bovendien uitvoerbaar”, vertelt hij met gepaste trots. Samen met groepje BTR (van de regenpijp-dynamo) mag hij met zijn groepje binnenkort opnieuw het idee pitchen. Dit keer aan de bedrijfsleiding woningbouw van het bouwbedrijf.

5_Makers on Tour_Boyd Smith Photo_.jpg11_Makers on Tour_Boyd Smith Photo_.jpg14_Makers on Tour_Boyd Smith Photo_.jpg


Meer weten over Makers on Tour? Meld je aan voor de MediaPakt meet-up op 11 december >>

Naar overzicht Actueel en Blogs >>