19 november 2018

Digitale transformatie gaat niet over techniek, maar over mensen

Met een frisse blik gingen zestig studenten Media Design and Technology (MAMDT) van Zuyd Hogeschool de afgelopen maanden aan de slag met drie vraagstukken die Cubiss, Bibliotheek Venlo en Bibliocenter (Weert) aan ze voorlegden. Op donderdag 15 november presenteerden ze hun concepten aan directeuren en medewerkers digitale diensten van Brabantse en Limburgse bibliotheken. Een inspirerende ontmoeting.

De MAMDT opleiding is een combinatie van communicatie, vormgeving en technologie, zo legde docent Gaston Jamin uit. Design Thinking staat er centraal. “Design Thinking gaat over het verkennen van opties, waarbij mensen de drijfveer vormen waarop ideeën worden gebaseerd”, aldus Gaston. “Gaandeweg leren onze studenten wat het probleem en wat de oplossing is. Het ontwikkelen van een concept is echter een cyclisch proces. Wanneer er een oplossing is, wordt deze getest en waar nodig herzien.” De tweedejaars-MAMDT-studenten zetten de afgelopen weken de schouders onder drie casussen:

  •  Hoe kunnen we middels een eenvoudige applicatie laaggeletterden kennis laten maken met en enthousiasmeren voor het Taalhuis, taalcursussen, et cetera?
  •  Is er een interactief tool te bedenken waarmee we 70-plussers kunnen helpen om digitaal vaardig(er) te worden?
  • Ontwikkel een tool waarmee ouders thuis aan de slag kunnen, om (beter) in contact te komen met hun puberend kind.

Tijdens de bijeenkomst presenteerden de studenten hun ontwerpen aan de bibliotheekdirecteuren en –medewerkers, die verrast waren over de creatieve en veelal praktische concepten. Wat te denken van een mobiele BrainBox waarin ouders kunnen plaatsnemen om zich op interactieve wijze te kunnen verplaatsen in de denkwereld van hun puberend kind? En van PULP, het online forum dat structuur moet brengen in de vele info die beschikbaar is voor puberouders? Ook gepresenteerd werd DigiPop, een tool waarmee bestaande websites middels een extra ‘layer’ verrijkt kunnen worden met tekst en uitleg voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. En de app TaalSamen, waarmee NT1- en NT2-taalvragers op eenvoudige wijze praktische vragen kunnen stellen.

Marco Derksen: ‘Hoe kan technologie ons helpen?’

Marco Derksen, adviseur digitale informatie, gaf daarna een college met als rode draad de impact van digitale technologie op mens en maatschappij, overheid en bedrijfsleven. Het tempo waarin we technologie omarmen, versnelt enorm”, aldus Marco. “Ter illustratie: de telefoon deed er 75 jaar over om vijftig miljoen gebruikers te krijgen. De game-app Pokémon Go haalde dat aantal in slechts 35 dagen." We bevinden ons in een nieuwe netwerksamenleving, waarbij we steeds vaker connected zijn en mens en technologie samensmelten, zo stelt Marco.  De digitale transformatie gaat echter niet over techniek, het gaat over mensen. Hoe kan technologie ons als mens helpen? Wat betekenen de veranderingen voor bibliotheken?

Als inspirerende voorbeelden van ‘3.0-organisaties’ noemt Marco onder meer het Storyhouse  in Chester (UK) waar theater, bioscoop en bibliotheek samensmelten en veel maatschappelijke initiatieven ontstaan. “Minpunt is dat er in het Storyhouse nog te weinig technologiën worden toegepast”, aldus Marco. “Andere goede voorbeelden zijn de KennisMakerij (Bibliotheek Midden-Brabant, Tilburg), de Hackerroom  (een project van de nieuwe bibliotheek Almere) en de Bibliotheek Zuidoost Fryslân waar je niet alleen boeken kunt lenen, maar ook een Fries, die je een dag mee op pad neemt.” Marco realiseert zich dat veranderen niet eenvoudig is, maar benadrukt dat je niet per se veel hoeft te investeren in technologie om te vernieuwen. Zo tipt hij slack.com en meetup.com; gratis apps waarmee je communities opzet respectievelijk interessante bijeenkomsten vindt en deelt.

Wat kunnen we met data(wetenschappen)?

Frederik Theuwis (projectleider Bieblab Brabant, Cubiss) zoomde daarna in op de mogelijkheden die data(wetenschappen) bieden. “Datawetenschappen zijn van grote waarde voor mobiele toepassingen, patroonherkenning, slimme gebouwen en ethische vraagstukken. Op basis van data is veel gedrag immers voorspelbaar en zijn processen te verbeteren. Met behulp van data-analyse kun je gebouwen slimmer maken en beter afstemmen op wensen en gedragingen van gebruikers. Er kan dus ontzettend veel met data, maar de vraag is wat nuttig, nodig en succesvol is.”

Jantien Borsboom (community librarian, Bibliotheek Midden-Brabant) lichtte aan de hand van een voorbeeld toe hoe zij de rol van kennismakelaar en verbinder in praktijk brengt en welke rol datawetenschappen daarbij spelen. “Wij ontwikkelden de KennisCloud, een netwerk waar we partijen samenbrengen. Als community librarian begeleid ik dit netwerk. Het leverde al concrete initiatieven op, waaronder een LoRa-netwerk in Tilburg. Het netwerk kan data meten en uitwisselen tussen systemen. Daarvan zijn op tal van locaties in de stand zenders (gateways) geplaatst. Het netwerk kan bijvoorbeeld temperatuurmetingen verrichten, de vleermuizenstand meten, et cetera. Het LoRa-netwerk leverde al interessante verbindingen op.” Frederik: “Alles is te meten! De vraag is: wát wil je weten? Bibliotheken moeten leren om de juiste vragen te stellen.”

Praat mee, wissel je kennis en ervaringen uit!

Graag nodigen we je om uit mee te praten en kennis en ideeën te blijven uitwisselen. Dat kan via Kenniscloud.

 

 

Meer weten?
Neem contact op met:

Ontvang deze download

Wil je deze download ontvangen, laat dan hieronder je gegevens achter.