Datum

Deelnemers ‘Programmeren in de Bibliotheek’ blikken samen terug op succesvolle leergang

Programmeren in bibliotheken en maatschappelijke organisaties is een vak. De leergang ‘Programmeren in de Bibliotheek’ helpt programmamakers een jaar lang bij het ontwikkelen van goede maatschappelijke programma’s. Op dinsdag 21 maart kwamen 23 deelnemers van de leergang uit Zwolle en Nijmegen samen om hun programmapitches te presenteren, ervaringen uit te wisselen en de leergang af te ronden.

Programmamakers hebben meerdere petten op. Bijvoorbeeld die van redacteur, gespreksleider, marketeer, trendwatcher en programmeur. Tijdens de leergang werkten de deelnemers aan hun competenties als programmamaker en aan eigen programmaplannen. De tien dagen waren een mix tussen inspirerende sprekers en de praktijk, met onderdelen als intervisie, speeddates en meet-ups met andere culturele programmeurs.





Programmapitches



Tijdens de terugkomdag bij LUX Nijmegen presenteren beide groepen hun programmapitches. Niet alleen aan elkaar, maar ook aan hun leidinggevenden en bibliotheekdirecteuren. Fatima Essabani, specialist doorgaande leeslijn bij Bibliotheek NWV en één van de deelnemers, vertelt vooraf: “Als je werkt aan iets wat je aan het hart ligt, ben je intrinsiek gemotiveerd om er iets moois van te maken.” Daarom kregen ze bij de start van de leergang de vraag waar ze ’s nachts van wakker liggen. Voor Fatima is dat kansenongelijkheid voor kinderen. Daarom presenteert de groep van Fatima het talentenfestival, met gelijke kansen voor ieder kind. Bij andere pitches komen thema’s als laaggeletterdheid en eenzaamheid aan bod. “Het was mooi om de verschillen tussen de pitches te zien”, vindt Ellen Taks, programmacoördinator bij Bibliotheek Venlo, na de pitches. “Je zou er zo een heel jaar mee kunnen vullen!”

 



Gespreksvorm op voeten



Tijd om actief met elkaar in gesprek te gaan. Na de programmapitches gaan de deelnemers, leidinggevenden en directeuren aan de slag met een ‘gesprek op de vloer’. Bij deze methode lopen ze door de ruimte om met elkaar te praten over stellingen. Bijvoorbeeld over of een programma een succes is bij een lage opkomst. Of de ondersteuning van leidinggevenden essentieel is bij een programma. En of het programma altijd plaats moet vinden in de bibliotheek. Er ontstaan ter plekke inhoudelijke discussies over de rol van de bibliotheek in de samenleving.

 



Succesvolle leergang



Na het uitreiken van de certificaten en meerdere dankwoordjes gaat de bar open. De deelnemers wisselen ervaringen én visitekaartjes uit. Annerite Coertjens, programmamaker bij Bibliotheek De Lage Beemden, over haar belangrijkste inzicht van vandaag: “Het was heel inspirerend om mensen van andere bibliotheken te zien en te spreken, omdat ik merk dat we allemaal dezelfde uitdagingen hebben. We lijken heel veel op elkaar.” Dat viel programmaregisseur Sanne Noorman van Biblionu ook op: “We zijn geen concurrentie; we kunnen juist van elkaar leren. Succesvolle programma’s kunnen we van elkaar overnemen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden; we moeten juist de samenwerking met elkaar opzoeken. Ik ga mezelf in ieder geval meer focussen op de langere programmalijnen in plaats van op de losse activiteiten. Dat inzicht neem ik mee na vandaag.”



Sanne kijkt niet alleen positief terug op de terugkomdag, maar op de hele leergang: “We hadden een hele leuke en enthousiaste groep. Daardoor was de leergang niet alleen leerzaam, maar ook heel gezellig. Ik denk dat ik het zelfs ga missen.” Mick Onstenk, programmamaker bij BIJ de Bieb, sluit zich daarbij aan: “Ik vond de cursus echt geweldig. Het contact met de mensen van andere bibliotheken ga ik zeker missen, maar we blijven sowieso contact houden.”

Afsluiting van de leergang Programmeren

Naar overzicht Actueel en Blogs >>