Datum

Deelneemster Teacher Maker Camp 2019 aan het woord

Ga het gewoon doen!

In het najaar van 2019 vond de derde editie van Teacher Maker Camp plaats. Professionals uit de bibliotheek en het onderwijs gingen aan de slag met maakonderwijs. Net als vorig jaar mocht iedere Brabantse pabo een student afvaardigen.  Mandy van Wageningen deed vanuit Fontys mee. Lees hier haar ervaring.

Voor de zomervakantie kreeg ik de vraag of ik naar het Teacher Maker Camp wilde gaan. Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten, maar het klonk wel heel interessant. “Iets met robotica en het onderwijs” had mijn docent gezegd. Hoe gaaf is het om met kinderen daarmee bezig te kunnen zijn?! 

Zelf ontdekken

Vrijdag en zaterdag was het dan zover. We werden verwelkomd in het fablab013 in Tilburg. Daar hing een groot bord met de 4 workshops die we gingen doen. Je kreeg 3D geprinte naambordjes (GAAF!) die je met een magneetje bij de workshops kon plakken. Na kennis gemaakt te hebben, gingen we gelijk aan de slag met de eerste workshop. Voor mij was dat het 3D printen. We kregen minimale uitleg over Tinkercad (ontwerpprogramma). Meer was ook niet nodig, want het ging erom dat je alles zelf ging ontdekken en je eigen kennis zou vergroten. Ik vond het programma erg toegankelijk en ik zie mezelf dit ook doen met kinderen. Daarna ging je je ontwerp printen. Met alleen dit onderdeel werken leerlingen al aan vier van de twaalf 21e- eeuwse vaardigheden.

De andere twee workshops waren net zo interessant. Ik heb ervoor gekozen om de Microbit niet te doen, omdat ik hier al ervaring mee had. In plaats daarvan heb ik mij verdiept in het programma Inkscape. Dat was een stuk moeilijker. Ik ben blij dat ik me hier in ben gaan verdiepen. Het lasersnijden en het vinyl plotten, waar beide gebruik maken van inkscape, zijn twee dingen die ontzettend leuk zijn om te doen met kinderen. 

Challenges

Tussendoor hebben we verschillende challenges gedaan (strandbeest, moonlander, kettingreactie). Ik ben erachter gekomen dat je in een korte tijd best wel tot een leuk resultaat kan komen. Ook deze activiteiten zijn gaaf om te doen met kinderen bij bijvoorbeeld het thema uitvindingen. Op de vrijdagavond hebben we lekker samen gegeten en kwamen er twee sprekers. Er werd verteld over het samenvoegen van bewegen en gamen. Een heel mooi initiatief van Embedded Fitness. Ik hoop maar dat bijvoorbeeld deze actieve game gymzalen door heel het land gebouwd gaan worden.

Ik ben erachter gekomen dat je in korte tijd best wel tot een leuk resultaat kan komen.

 

Niet in een hokje

De tweede spreker is mij het meest bijgebleven. Hij vertelde dat hij niet in 1 hokje paste maar verschillende beroepen had. Zijn boodschap was om dingen gewoon te doen. Dat opende mijn ogen wel. Hoe vaak krijgen we niet te horen, “nee dat kan niet, want….”? Ik hoop dat ik dat niet bij mijn leerlingen doe en ze de ruimte biedt om hun eigen projecten te starten. 

Drempel minder hoog

Al om al was het fijn om het TMC zelf ervaren te hebben. Zo is de drempel minder hoog om creatief met kinderen aan de slag te gaan en je ervaart dezelfde frustraties en successen als je leerlingen. Ik zou het zelfs een goed idee vinden om deze apparaten op elke opleiding leerkracht basisonderwijs neer te zetten, zodat studenten zich thuis voelen bij deze apparaten en later hier dus als experts mee kunnen werken in het onderwijs. Mocht je ooit de kans krijgen om mee te doen met het TMC? Zeker doen! Het opent je ogen.

TMC 2019.jpg


Bekijk de foto's van Teacher Maker Camp 2019 >>

Naar overzicht Actueel en Blogs >>