Datum

VoorleesExpress en ouderbetrokkenheid nader onder de loep 

Regiobijeenkomst VoorleesExpress 16 mei 2019

HOE?, zo luidt de titel van de bevindingennotitie die we onlangs van De VoorleesExpress ontvingen. En daarmee wordt gerefereerd aan de gewenste gedragsverandering bij de zogenaamde doelgroepouders van De VoorleesExpress (ouders van kinderen van 2-8 jaar met (een risico op) een taalachterstand in het Nederlands). En inmiddels is ook het landelijk effectonderzoek van de Erasmusuniversiteit en Stichting lezen afgerond en gepubliceerd. In het onderzoeksverslag lezen we dat het positieve effect staat of valt bij de kwaliteit van de overdracht van het voorlezen aan de ouders. Twee belangrijke aanleidingen om het thema ouderbetrokkenheid eens boven aan de agenda te zetten tijdens de Regiobijeenkomst VoorleesExpress van 16 mei jl.

Brabantse en Limburgse projectleiders doken tijdens de bijeenkomst gezamenlijk diep in de materie om aan het einde van de ochtend pas weer boven water te komen. Een interactieve opzet met thematafels en volop informatie vanuit verschillende invalshoeken en onderzoek. En ook alle gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan. Wat is herkenbaar? Wat niet? Hoe doen wij het, hoe doen jullie het? En natuurlijk: wat nemen we nu mee? Elke tafel had zijn eigen opbrengsten; kwam het niet uit de theorie, dan kwam het wel uit de zinvolle gesprekken die er onderling werden gevoerd.

De ervaringen die de verschillende projectleiders binnen deze groep hebben, lopen sterk uiteen. Een aantal gedeelde inzichten: we gaan uit van de krachten van ouders: ouder-empowerment; we doen het SAMEN! met ouders; iedere ouder is betrokken! Daarnaast werd nog iets anders duidelijk / bevestigd: het ontembare enthousiasme van de projectleiders.

Kortom: het treintje rijdt voorlopig nog wel even door!

Naar overzicht Actueel en Blogs >>