Datum

Cursus Creatief Schrijven

Najaar 2018 van start - inschrijven kan nu!

Creatief schrijven staat opgenomen in de kerndoelen van het basisonderwijs: ‘De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten’, zo staat in kerndoel 9. Uit onderzoek blijkt echter dat het vormgeven van de lessen lastig gevonden wordt door leerkrachten (uit: ‘Zo fijn dat het niet fout kan zijn’ E. Koopman, 2017, Stichting Lezen). Een goede reden voor Cubiss om na te denken over een oplossing. Samen met Stichting Lezen ontwikkelden we de cursus Creatief Schijven. Vanaf najaar 2018 gaat deze van start; inschrijven kan nu al!  

Door Stichting De Schoolschrijver en Mariet Lems, in opdracht van Stichting Lezen

Schrijfexperts Mariet Lems en stichting De Schoolschrijver bundelen hun krachten in deze cursus Creatief Schrijven. Vanuit een beknopt theoretisch kader - over het brein, het creatieve proces en de stand van zaken rondom geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs - maak je kennis met hun methodiek. Dit onder meer via tal van inspirerende opdrachten. Natuurlijk ga je zelf praktisch aan de slag en ervaar je hoe leuk schrijven is. Je oefent hoe je creativiteit bij kinderen ontlokt en op gang houdt. Aan het eind van de scholing beschik je over voldoende kennis en tools om creatief schrijven (verder) te introduceren op jouw school. Iedereen die de nascholing volgt krijgt tevens toegang tot 10 lessen die direct op school toepasbaar zijn.

Drie lesmiddagen en een terugkomdag van elk 2,5 uur.

Voor wie is de cursus bedoeld?

De cursus richt zich op leescoördinatoren en leerkrachten basisonderwijs én leesconsulenten van bibliotheken die het creatief schrijven echt in de vingers willen krijgen en op school hiermee aan de slag willen.

Wat levert de scholing je op?

Je mag je voortaan ‘lees- en schrijfconsulent’ noemen (in de bibliotheek) of ‘lees- en schrijfcoördinator’ (op je school). Naast expert in leesbevordering ben je nu ook gespecialiseerd in schrijven voor/met kinderen tussen 4-12 jaar oud en weet je hoe lezen en schrijven samen bijdragen aan plezier in lezen, bewuste geletterdheid en taalvaardigheid. Je bent in staat dit praktisch te vertalen naar een schoolsituatie.

Je ontdekt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe kunnen schrijven en lezen elkaar versterken?

Wat weten we over effecten? Wat is de stand van onderzoek?

  • Hoe krijgt geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs effectief vorm op school én daarbuiten?

Wat is ‘geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs’ eigenlijk? Welke methodiek/didactiek zet je in? En welke randvoorwaarden zijn nodig?

  • Hoe krijg ik (vanuit mijn rol) kinderen enthousiast om te schrijven? En hoe blijven ze enthousiast?

Over angst overwinnen, luikjes openzetten vanuit de persoonlijke ervaring en ruimte geven aan verbeelding.

  • Welke creatieve schrijfopdrachten kan ik doen met kinderen?

Over de doordachte en enthousiasmerende toepassing van creatieve schrijftaken. 

Je gaat praktisch aan de slag met:

  • Tal van werkvormen op het gebied van creatief schrijven
  • Verschillende manieren om de fantasie ‘aan’ te zetten
  • Het koppelen van schrijven aan lezen (kinder- en jeugdboeken; verhalen en gedichten)
  • De stappen die je doorloopt voor het beste resultaat
  • Het begeleiden van kinderen in het creatief schrijven-proces

Je ontvangt:

  • Een nascholingscertificaat
  • Een werkmap met diverse relevante informatie
  • Gratis toegang tot online voorbeeldlessen creatief schrijven

Data

  • Bijeenkomst 1: woensdag 14 november 2018
  • Bijeenkomst 2: 16 januari 2019
  • Bijeenkomst 3: 6 maart 2019
  • Terugkomsessie: 17 april 2019

Inloop: 14.30 uur, start cursus 14.45 uur, einde cursus 17.15 uur.

Locatie                

’s-Hertogenbosch (extacte locatie wordt nog bekend gemaakt).

Aanmelden

  • Schrijf je via onderstaande formulier in - uiterlijk 15 september a.u.b.
  • Deelname kosten:  € 195,-- per deelnemer.

Leescoördinatoren, leerkrachten en leesconsulenten melden zich persoonlijk aan en geven daarbij aan of men een duo vormt met school of bibliotheek. Bij plaatsing hebben duo’s van onderwijs en bibliotheek voorrang.  

Het minimum aantal deelnemers is 14 personen.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>