03 september 2019

Later als ik groot ben... 

Cubiss Kennisdag (0-23 jaar) – 12 november 2019

Later als ik groot ben... Iedereen denkt er wel eens over na. Wie wil je dan zijn? Wat wil je worden? En in welke wereld leef je straks?

Elke dag weer verleggen maatschappelijke en technologische ontwikkelingen onze grenzen. En ook het onderwijslandschap verandert mee. Om als bibliotheek goed aan te blijven sluiten op het onderwijs van de 21e eeuw, duiken we tijdens deze 20e editie van de Cubiss Kennisdag 2019 (0-23 jaar) in de toekomst van educatie. We staan stil bij vragen als: Hoe voorkom je een taalachterstand bij jonge kinderen door middel van family literacy? Hoe gebruik je technologie als middel om het leren te verbeteren? En hoe blijf je aansluiten op het nieuwe onderwijscurriculum?

Een afwisselend programma onder leiding van dagvoorzitter Aldith Hunkar, met prikkelende sprekers en keuze uit verschillende sessies. Een dag vol inspiratie, informatie en ontmoeting voor educatiespecialisten, leesconsulenten, mediacoaches en onderwijsprofessionals.

Bekijk het programma en meld je aan.

Tot 12 november! 

DE INSCHRIJVING VOOR DEZE KENNISDAG IS GESLOTEN.

Programma

  • 09.30 uur: Ontvangst met koffie en thee 
  • 10.00 uur: Opening door dagvoorzitter Aldith Hunkar
  • 10.15 uur: Leesontwikkeling in een digitale tijd - Eliane Segers 
  • 11.05 uur: Gesproken column - Aleid Truijens  
  • 11.30 uur: Deelsessies ronde 1 
  • 12.30 uur: Lunch  
  • 13.30 uur: Deelsessies ronde 2  
  • 14.30 uur: Drankje & netwerkmoment 
  • 15.00 uur: Leer van je Briljante Mislukkingen! - Bas Ruyssenaers   
  • 16.00 uur: Afsluiting door dagvoorzitter Aldith Hunkar
  • 16.30 uur: Netwerkwerkborrel tot ongeveer 17.00 uur

 

Dagvoorzitter: Aldith Hunkar

Aldith Hunkar - Walter Kallenbach (1).jpgAldith Hunkar is vooral bekend van haar jaren als presentator van NOS Journaal, Jeugdjournaal, NOS Evenementen en tal van sociaalculturele programma’s op radio en TV bij andere omroepen. In 2007 besloot Aldith zelfstandige te worden; sindsdien noemt zij zich global freestyle multi-media journalist en combineert zij haar verschillende competenties en passies in haar bedrijf Hunk-arT. 

Foto: Walter Kallenbach

 

 

 

 

Lezingen & sprekers

  • Naamloozz.pngLeesontwikkeling in een digitale tijd - Eliane Segers 

De mogelijkheden van digitale technologie voor de leerontwikkeling zijn groot. Maar er zijn ook valkuilen. In haar lezing bespreekt Eliane Segers de taal- en leesontwikkeling van kinderen van peuter tot puber, en hoe technologie hierin een ondersteunende rol kan spelen. Ze gaat in op onderzoek rondom de digitale thuisomgeving, technologie om het leren lezen te ondersteunen, en technologie om leerlingen die moeite hebben met lezen te helpen. Welke rol speelt technologie wanneer leerlingen (bovenbouw po) moeten lezen om te leren? Leerlingen moeten leren omgaan met hypermedia en hun weg kunnen vinden in de overweldigende hoeveelheid informatie online.

Eliane Segers is hoogleraar Leren & Technologie aan de Radboud Universiteit (Nijmegen) en bijzonder hoogleraar Lezen & Digitale Media aan de Universiteit Twente (leerstoel ingesteld door Stichting Lezen).  

 

  • Leer van je Briljante Mislukkingen! - Bas Ruyssenaars

bas.pngDe wereld om ons heen verandert steeds sneller en wordt complexer. Met middelmatigheid -direct verbonden met de angst om te falen- red je het niet. Kortom, het belang van een open houding ten aanzien van risico nemen, uitproberen, durven mislukken en daarvan leren, neemt toe. Om je weg te vinden in deze tijd wordt navigeren in plaats van beheersen en beheren steeds belangrijker. Hoe kunnen we leren van dingen die niet gaan zoals vooraf bedacht? En hoe kunnen we in de bibliotheekbranche en in samenwerking met educatieve partners zorgen voor een klimaat waarin fouten mogen worden gemaakt en waarvan we kunnen leren?

In een interactieve lezing neemt Bas Ruyssenaars ons mee in de wereld van Briljante Mislukkingen en hoe we daar ons voordeel mee kunnen doen!

 

  • Gesproken column - Aleid Truijens

IN Aleid 2471-a.jpgAleid is journalist en auteur en schrijft columns voor De Volkskrant, onder andere over het onderwijs. Aleid verzorgt exclusief voor ons een op het thema van de Kennisdag toegesneden intermezzo.

Foto: Isabel Nabuurs

 

 

 

 

 

Sessies

  • ​Family Literacy - Sonja Mathijssen 

Een goede praatplaat roept vragen op, prikkelt de fantasie en is te verbinden met eigen ervaringen. Met praatplaten kun je heel goed de woordenschat en de spreekvaardigheid van jonge kinderen vergroten, ongeacht welke taal het kind spreekt! Tijdens deze sessie krijg je een demonstratie, ga je in op de theorie van vragen stellen op verschillende (denk-)niveaus en ga je uiteraard zelf aan de slag. En natuurlijk gaan we ook in op de vraag hoe je praatplaten vanuit jouw bibliotheek slim kunt inzetten.

Sonja Mathijssen is docent onderwijskunde/pedagogiek met een specialisme op het gebied van het jonge kind. Vanuit deze expertise verzorgt zij onder andere de opleiding Jonge Kind Specialist bij de InHolland Academy. 

  • Nationale Voorleesdagen - Denise Bontje

Moppereend van Joyce Dunbar wordt het prentenboek van het jaar 2020. Cubiss maakt al jaren het voorleespakket rondom het winnende boek van de Nationale Voorleesdagen. Hoe kun je als bibliotheek dit product nog verder verrijken? Denise Bontje zorgt voor inspiratie, creatieve aanvullingen en praktische tips om mee te nemen naar de kinderopvang. Bovendien ziet zij haar kans schoon om de bibliotheken nog even mee te nemen in de rol die zij (zouden kunnen) hebben op het gebied van mediaopvoeding.

Spreker Denise Bontje schudt als DmaakthetBont de boel graag een beetje op. Haar specialisatie ligt op het snijvlak van taal, media(opvoeding) en spel. 

  • Lezen, beleven en meeleven - Marjolein Hordijk 

Marjolein Hordijk zet zich als projectmedewerker van Bibliotheek Gelderland Zuid al jaren in om jongeren met plezier te laten lezen. Daarbij motiveert ze leerlingen om samen in gesprek te gaan over de boeken. Door aan te sluiten bij een onderwerp als burgerschap en daar passende titels bij te zoeken, ontstaat er in de klas een positieve vibe! Tijdens deze sessie deelt Marjolein voorbeelden uit haar werkveld, krijg je tips en tricks, en zul je ook zelf ontdekken welke werkvormen je allemaal toe kunt passen om het gesprek over boeken op gang te krijgen.

Een jongere die niet van lezen houdt, heeft gewoon het juiste boek nog niet gevonden

 

  • Van A tot smiley.png.  Over beeldtaal en beeld-geletterdheid - Ilka Deltrap

We verwerken dagelijks een gigantische stroom aan visuele media. Bewust én onbewust geven we betekenis aan de beelden om ons heen. Beeld-geletterheid (ook wel ‘visuele geletterdheid’ of ‘begrijpend kijken’ genoemd) is een onderdeel van mediawijsheid en een belangrijke 21e eeuwse vaardigheid in het onderwijs. Tijdens deze inspiratiesessie kijken we naar verschillende vormen van visuele communicatie. 

Ilka Deltrap is de drijvende kracht achter Sketch out Loud en Studio Wonderdag. Opgeleid als docent Beeldende Vorming en Visueel ontwerper, onderzoekt zij al jaren visuele en creatieve denk-/leerstrategiën binnen organisaties en het onderwijs. 

  • Frisse denkkracht op bestelling! – Marieke Hezemans & Lonneke Jans 

Kun jij ook wel wat frisse denkkracht gebruiken? Lonneke Jans en Marieke Hezemans nemen je mee in de wereld van Design Thinking. Je ervaart hoe de denkkracht van externe partners bijdraagt aan verrassende en realiseerbare oplossingen, bijvoorbeeld voor de doelgroep jeugd en jongeren. In deze sessie maak je kennis met de werkvormen. Én we prikkelen jouw denkkracht natuurlijk!

Marieke en Lonneke zijn werkzaam als adviseur bij Cubiss. Afgelopen maanden begeleidden zij bibliotheken bij díe vraagstukken waar zij al langere tijd mee rondliepen. 

  • Curriculum van de toekomst - Mark Froger

Mark Froger (Procesbegeleider Digitale Geletterdheid bij Curriculum.nu) neemt je mee in de onderwijsontwikkeling van curriculum.nu. In oktober wordt het nieuwe curriculum aangeboden aan de minister. Wanneer de kamer akkoord gaat, worden er nieuwe kerndoelen en eindtermen voor het primair onderwijs en voortgezet onderwijs geformuleerd. Wat betekenen de verandering voor het onderwijs? Wat moet de leerkracht/docent straks kennen en kunnen om met digitale geletterdheid aan de slag te kunnen gaan? Is het überhaupt een realistische wens om dat van iedere po-leerkracht te verlangen? En welke rol kan de bibliotheek hier dan in spelen?

Mark neemt je in deze workshop graag mee in dit proces en geeft je handvatten voor de zeer nabije toekomst. Verwacht geen inhoudelijk verhaal over digitale geletterdheid; dat is immers uitgebreid te lezen op curriculum.nu.

  • Onderwijs en digitaal burgerschap - Jurriën Hamer

Of het nu gaat om de opkomst van social media of de invloed van digitale leersystemen, de effecten van de digitalisering op het onderwijs zijn levensgroot. Ook de wereld van kinderen digitaliseert in toenemende mate.

Tijdens deze interactieve sessie gaat Jurriën Hamer, onderzoeker bij het Rathenau Instituut, met de deelnemers in gesprek over de invloed van digitalisering en over de positieve rol die bibliotheken kunnen spelen om de nieuwe digitale ontwikkelingen in goede banen te leiden. Wat zijn de idealen waar de bibliotheek in het digitale tijdperk voor moet staan? En hoe kunnen we samen kinderen opleiden tot digitale burgers die de verschillende digitale verleidingen en uitdagingen het hoofd kunnen bieden? Hamer presenteert een aantal handvatten waarmee deze vragen besproken, en, uiteindelijk, beantwoord worden.

Kosten

€ 100,00 p.p. (incl. lunch & borrel, excl. BTW) voor Brabantse deelnemers.
€ 150,00 p.p. (incl. lunch & borrel, excl. BTW) voor overige deelnemers.

Meld je uiterlijk 4 november aan!

Locatie

Theater aan de Parade
Parade 23
5211 KL 's-Hertogenbosch

Goed bereikbaar met OV en auto.

Contact

Neem voor meer informatie contact op met Sophie Vijgen.

Delen

#Kennisdag2019

#Leesontwikkeling

#NVD2020  

 

Tot 12 november!

 

De Cubiss Kennisdag (0-23 jaar) is een landelijke kennisdag, mogelijk gemaakt door Provincie Noord-Brabant.

Meer weten?
Neem contact op met: