14 juni 2018

Cubiss deelt visie op mediawijs onderwijs

Hoe zorg je ervoor dat digitale geletterdheid een vaste plek in het onderwijs krijgt? Cubiss heeft daar een duidelijke visie op. Een visie die een mooi podium krijgt in het nieuwste nummer van PrimaOnderwijs, het vakblad voor alle professionals in het primair en voorgezet onderwijs.

In het blad staat een uitgebreid interview met Ingrid de Jong, projectleider mediawijsheid bij Cubiss. “Mediawijsheid en digitale geletterdheid zijn cruciaal om van leerlingen actieve en kritische burgers te maken”, legt Ingrid uit. “Maar we kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat hiervoor een structurele aanpak nodig is.”

Cubiss zet zich in opdracht van provincie Noord-Brabant in voor meer beleid rond digitale geletterdheid binnen het onderwijs in de leeftijdsgroep 0-23 jaar. Uit een onderzoek in opdracht van Mediawijzer.net blijkt dat leraren wel vinden dat aandacht voor mediawijsheid belangrijk is, maar dat het ze aan kennis ontbreekt om ermee aan de slag te gaan.

De visie ‘Samenwerken aan digitale geletterdheid’ helpt scholen op weg. Uitgangspunt zijn vijf bouwstenen die zorgen voor een structurele aanpak rondom digitale geletterdheid. De visie lees je hier: Samenwerken aan digitale geletterdheid.

Nieuwsgierig naar het interview? Lees hier verder!

 

Dit artikel is ook opgenomen in de Cubissness (juni 2018). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Meer weten?
Neem contact op met: