11 maart 2020

Boekschaamte

In mijn social media bubbel kom ik op het moment elke dag artikelen tegen over ontlezing en hoe we jongeren weer aan het lezen gaan krijgen.

Zoals deze column van Nynke de Jong in het AD. Ik ben het helemaal met haar eens als ze zegt dat we Young Adult boeken meer in het zonnetje moeten zetten. Er zijn echt prachtige boeken gepubliceerd, zoals ook een van de boeken die Nynke tipt; Een weeffout in de sterren (Leestip!).
Maar ik lees en hoor ook deze berichten: Een 13-jarige jongen uit South-Shields (Groot-Brittanië) wordt gepest in een groepschat omdat hij een Instagram-account heeft dat over boeken gaat. Een scholier die aan een bibliotheekmedewerker laat weten dat hij best graag leest, maar liever niet heeft dat zijn vrienden dat weten. Mbo-studenten die zeggen dat alleen nerds boeken lezen. Als we de ontlezing tegen willen gaan, is het dus niet voldoende om de juiste boeken te promoten. Volgens mij moeten we op zoek naar een manier om van boeken een statussymbool te maken, iets waar je juist wél mee gezien wil worden.

Hoe we dat kunnen bereiken? HET antwoord heb ik niet. Helaas. Maar misschien is dit een begin:

In het jongerenwerk is de inzet van rolmodellen een beproefde methode. In deze publicatie van Wegwijzer Jeugd en Veiligheid staat meer informatie over deze werkwijze. Ik denk dat we veel kunnen bereiken als we rolmodellen gaan inzetten om boekschaamte tegen te gaan. Dit gebeurt overigens al bij het project Scoor een boek, waarin profvoetballers de lokale jeugd stimuleren om meer te lezen. Een fantastisch project, maar ik zie de rolmodellen liever nog veel dichterbij. Leeftijdsgenoten met een voorbeeldfunctie kunnen rolmodellen zijn, maar ook de jongerenwerkers, voetballerstrainers,  rappers, leiding van de scouting of medewerkers van de sportschool. Dat begint natuurlijk met deze rolmodellen zelf in aanraking brengen met de juiste titels.  Maar ze vervolgens ook uitnodigen om erover te vertellen of het boek door te geven aan iemand waarvan ze denken dat die het ook kan waarderen. Of om eens een boek cadeau te doen. 

Leesbevordering hoort wat mij betreft zeker thuis op school. Maar ook daarbuiten! Volgens mij boeken we veel winst als aan lezen niet langer dat schoolse etiketje kleeft. Want zolang lezen moet, doen kinderen en jongeren het niet voor hun plezier. En daar moeten we van af! 

Ik ga op zoek naar lezers en niet-lezers mét invloed. Kijken of ik hen met de juiste boeken kan overtuigen om zelf een boek uit te lezen én aan iemand anders cadeau te doen. Wie doet er mee?

 

Foto van @plqml // felipe pelaquim on Unsplash

Meer weten?
Neem contact op met: