Datum

Baby’s in de Bieb 

Stimuleer leesmotivatie vanaf 0 jaar, is één van de vijf aanbevelingen van de Raad voor Cultuur voor het versterken van de bibliotheekwet (11 februari 2020). Maar hoe doe je dat dan?

De babyperiode is namelijk een periode die om speciale aandacht vraagt in het volgen en afstemmen op de (psychologische) behoefte van de baby. Dat maakt dat een baby-activiteit anders is dan een dreumes- of peutervoorleesactiviteit. Maar wat is die behoefte dan? En wat betekent dit voor de inrichting van een ouder-baby-activiteit?

Een goed 'baby-aanbod'

In de Cubiss Kenniskaravaanbijeenkomst van februari jl. gaf Mignon van Artisjok & Olijfje antwoord op deze vragen. Zij maakt zich al jaren sterk voor een goed baby-aanbod. Om de simpele reden dat er –buiten BoekStart voor baby’s– voor bibliotheken heel lang niet zoveel te krijgen was op dit vlak.

Wat Mignon ons deze ochtend onder meer bood, was kennis maar ook bouwstenen en praktische voorbeelden voor het organiseren van goede babybijeenkomsten. Zij werd daarin bijgestaan en versterkt door medewerkers van Bibliotheek Babel; leesconsulente Debby en BoekStart Coach Marloes.

Contact – zintuigen – vertraging – impressie

Wat moeten wij zéker meenemen uit deze bijeenkomst? Ten eerste dat hechting het belangrijkste is van alles. Het is de basis van de mens. En daarnaast dat we bij het ontwerpen van activiteiten voor ouders met baby’s altijd vier woorden in het achterhoofd moeten hebben als kapstok: contact – zintuigen – vertraging – impressie/oraal. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat het boek niet per se centraal staat maar onderdeel is van een groter geheel. Het boek fungeert echter wél als ankerpunt bij het ontwerpen van de activiteiten.

Zo. En nu kunnen we aan de slag!

Naar overzicht Actueel en Blogs >>