21 oktober 2020

Aan de Stamtafel primair onderwijs met rijke teksten

Rijke teksten vormen de basis van dieplezen. Teksten die ervoor zorgen dat leerlingen gaan nadenken over inhoud, samenhang en de wereld om hen heen. Maar wat zijn rijke teksten? Waar vind je rijke teksten? Hoe kun je als educatiespecialist scholen stimuleren om met rijke teksten aan de slag te gaan en zo impact creëren op het leesplezier van kinderen?

Twintig educatiespecialisten en leesconsulenten gingen donderdag 15 oktober met dit onderwerp aan de slag tijdens de online Stamtafel primair onderwijs van het Limburgse project Jeugd & Onderwijs. Loes Reichenfeld, van LEES met LOES, verzorgde de workshop ‘Leesverdieping met rijke teksten’. Theorie en zelf ontdekken stonden centraal. Aan de hand van verschillende fictie en non-fictie teksten werden in verschillende groepen de teksten geanalyseerd en kenmerken van de teksten benoemd. Plenair werden de teksten besproken door Loes en presenteerde zij een overzicht van deze kenmerken. Zo bieden rijke teksten een nieuw of verrassend perspectief, bevatten ze causale verbanden met verwijs- en verbindingswoorden en bieden laagfrequente woorden aan.

Aan de hand van de lesbrief Armoede en het boek Adres onbekend van Susin Nielsen werd ervaren hoe scholen kunnen werken aan rijke teksten én hoe je scholen kunt stimuleren om met rijke teksten te werken. In de workshop werden ook tips gegeven hoe je rijke teksten kunt vinden bij verschillende thema’s uit de onderwijspraktijk.

Het was even wennen, een online workshop, maar uit de reacties van de deelnemers blijkt dat zij door het enthousiasme van Loes geïnspireerd werden om het werken met rijke teksten onder de aandacht van de scholen te brengen. Een mooie rol voor educatiespecialisten en leesconsulenten om zo van betekenis te zijn voor het onderwijs. Tijdens de online Cubiss Kennisdag (0-23) Impact! Maak het samen geeft Loes Reichenfeld nogmaals deze workshop ‘Leesverdieping met rijke teksten’. Aanmelden is nog mogelijk.

Meer weten?
Neem contact op met: