M.O.V.E.!

schrijfin.png

Cubiss Kennisdag – 19 november 2018

 

campagnebeeld kennisdag 2018.jpg 

Onderwerp & voor wie?

Zie de bibliotheek eens als een sportschool. Een plek waar je in beweging bent, zodat je mentaal fit blijft. Een plek waar je aan doelen werkt, waar je leert en elkaar ontmoet. Motivatie is daarbij onmisbaar. Want zonder motivatie belandt een sportschool-abonnement vaak ongebruikt in een la. De Cubiss Kennisdag brengt jou extra in beweging, zodat jij anderen dat duwtje in de rug kunt geven. Beweeg je mee? 

Motiveer, Onderneem, Vermaak & Ervaar, oftewel: M.O.V.E.! en kom naar de Cubiss Kennisdag. Een afwisselend programma met prikkelende inleidingen en keuze uit verschillende workshops. Een dag vol inspiratie, informatie en ontmoeting voor educatiespecialisten, leesconsulenten, mediacoaches en onderwijsprofessionals. Bekijk het programma en schrijf je in. Tot 19 november!  

Programma

  • 09.30 uur: Ontvangst met koffie en thee
  • 10.00 uur: Opening - Minchenu Maduro
  • 10.10 uur: Motivatie - Steven Pont
  • 10.55 uur: Over nieuwsgierigheid, lezen, ver-beelden en het brein - Jelle Jolles
  • 12.00 uur: Sessies ronde 1
  • 13.00 uur: Lunch
  • 14.30 uur: Sessies ronde 2
  • 15.45 uur: Afsluiting - Minchenu Maduro
  • 16.30 uur: Netwerkwerkborrel tot ongeveer 17.00 uur

 

Dagvoorzitter: Minchenu Maduro

Minchenu Maduro - (C)Victoria Krechting2.jpgThema’s als verbinding, verandering en leerprocessen zijn haar op het lijf geschreven. "Hoe krijg je mensen aan het leren?" Die vraag is een rode draad in de loopbaan van Minchenu. Haar overtuiging: je krijgt mensen pas in beweging als ze zich gerespecteerd weten. Als ze voelen dat hun bijdrage er werkelijk toe doet. Die  overtuiging is de basis van al haar werk: als pedagoog, als trainer en als spreker en presentator.  

Minchenu Maduro ontwapent waar de hakken in het zand staan en doet stof opwaaien waar stilstand heerst. Als trainer, pedagoog en presentator weet ze mensen te inspireren om in beweging te komen en hun grenzen te verleggen. En dat geldt voor iedereen: van door de wol geverfde professionals (trainingen/presentaties voor politie, onderwijs, justitie, tv en media) tot tegendraadse jongeren (in haar werk in jeugdinrichtingen en onderwijsinstellingen).

Foto: Victoria Krechting.

 

Lezingen & sprekers

  • Motivatie - Steven Pont

Foto Steven PontDEF.pngJe hersens zijn het verdeelcentrum van ons gedrag, dus als we willen weten hoe we mensen kunnen beïnvloeden dan is het handig als we weten hoe op dat gebied de hersenen functioneren. Wat motiveert en wat niet? Wanneer gaan de hersenen in de alarmstand en hoe kunnen we dat -zelfs met een moeilijke boodschap- zien te voorkomen. Want motivatie is voor een deel een individueel verhaal, maar - zoals zal blijken - nog veel meer een relationeel verhaal. Mensen zijn misschien wel minder gemotiveerd, maar worden vooral gemotiveerd. Zelfs deze uitspraak durf ik wel aan: een werknemer werkt niet voor het bedrijf waar hij in dienst is maar voor zijn chef, een voetballer voetbalt niet voor zijn club maar voor zijn coach en een leerling leert voor zijn leerkracht. In alledrie de gevallen gaat het over motivatie en in alledrie de gevallen gaat dat niet om het bedrijf of de club of de school, maar om een ander motiverend mens.

Steven Pont is voormalig onderwijzer, maar tegenwoordig verdient hij zijn brood als ontwikkelingspsycholoog, mediator, relatie- en gezinstherapeut (systeemtherapeut) en columnist/schrijver. 

  • Over nieuwsgierigheid, lezen, ver-beelden en het brein - Jelle Jolles

Jelle.jpgHet brein wil geprikkeld worden en kinderen en tieners zijn daarom van nature nieuwsgierig. Door de nieuwsgierigheid en met name denk-creativiteit te voeden, leren kind en tiener verbanden te leggen. Het lezen is en blijft hierbij heel erg belangrijk. Door te lezen, krijgt de jongere inzicht in de wereld. Hij leert zich te verdiepen in een tekst. Daarbij oefent hij in het ‘verbeelden’ en het voorstellingsvermogen. Ook de vaardigheid van het verwoorden neemt erdoor toe evenals de concentratie. Ouders, leraren, scholen, bibliotheken en coaches scheppen de voorwaarden voor de nieuwsgierigheid. Deze lezing van Jelle Jolles biedt praktische handvatten om te inspireren en om de nieuwsgierigheid te voeden. 

Jelle Jolles is hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, oprichter van het Centrum Brein & Leren en auteur van onder meer het boek ‘Het Tienerbrein’ (2016). Jelle is een autoriteit, veelgevraagd spreker en graag geziene gast in de media als het gaat over de relatie tussen leren, brein en ontplooiing bij kinderen, tieners en jong-volwassenen en de factoren die daar bepalend voor zijn.

Fotograaf: Ton van Til.

Sessies

  • Pubers onmogelijk te motiveren? Nee hoor! - Ingrid van Essen

Ingrid van Essen (1972) is docent in het voortgezet onderwijs. Vanuit haar praktijk Young Identity Coaching begeleidt en traint zij jongeren, ouders en docenten. Zij krijgt in haar praktijk veel vragen over het omgaan met typisch pubergedrag. Ingrid: ‘Ik ben ervan overtuigd dat een puber die zich begrepen voelt, beter aanspreekbaar is op zijn gedrag.’ In deze interactieve sessie neemt Ingrid je mee in de do’s en don’ts van het communiceren met pubers.

  • Gamification - Gerben Bakker

Gerben Bakker doet promotieonderzoek aan de TU Delft naar de inzet van autonomie-ondersteunende gamification in het (voortgezet) onderwijs en is docent natuurkun­de in het voortgezet onderwijs. In deze sessie leer je wat gamification is en wordt een beknopt overzicht gegeven van de onderliggende theorie. Gerben besteedt aandacht aan het belangrijke onderscheid tussen controlerende en autonomie-ondersteunende gamification en reikt je een krachtig gamification raamwerk aan om je lessen mee te analyseren en te verbeteren. Tot slot krijg je tal van voorbeelden en inzichten die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

  • De kracht van inspirerende rolmodellen - Frank Schaper

Aan de hand van inspirerende, bekende en minder bekende voorbeelden vertelt Frank Schaper wat rolmodellen zo inspirerend maakt en waar zij zelf hun inspiratie vandaan halen. De deelnemers worden op interactieve aan het denken gezet en raken met elkaar in dialoog over hun eigen voorbeelden en inspiratiebronnen. Hierbij leer je jezelf en elkaar beter kennen. Je ontdekt hoe belangrijk de link is met je motivatie en zelfvertrouwen. Hoe kun jij je rolmodellen beter benutten in je leven en werk?

  • Lezen? Lekker belangrijk! - Nicolien de Pater

Leerlingen van 10 tot 15 jaar; hoe motiveer je ze om met plezier te (blijven) lezen? En waarom is dat zo belangrijk? De meest effectieve leesmotivatieprogramma’s benadrukken de redenen om te lezen en stimuleren het vertrouwen in eigen kunnen van leerlingen. Die principes kunnen leerkrachten en leesconsulenten ook in hun eigen praktijk toepassen. Aan de hand van vijf principes die centraal staan in de leesmotivatieprogramma’s neemt Nicolien de Pater, leesbevorderaar en trainer cursus Open Boek u mee in een praktisch verhaal met succesvolle voorbeelden waarmee leesmotivatie vanzelfsprekend op de schoolagenda staat.

  • Een huis voor Harry | De Nationale Voorleesdagen 2019 - Mirjam Tuinder

Voor de Nationale Voorleesdagen van 2019 ontwikkelt Cubiss zoals ieder jaar een inspirerend Voorleesdagenpakket. Hiermee kan de leesconsulent de voorleesochtenden in de bibliotheek organiseren en invullen. In deze interactieve workshop gaan we aan de slag met de inhoud van het pakket en hoe je de materialen kunt gebruiken. Daarnaast besteden we extra aandacht aan het motiveren van ouders om ook ‘Een huis voor Harry’ voor te lezen.

  • Jongeren en motivatie - Jong & Je Wil Wat 

De belevingswereld van jongeren is constant in beweging. Wat vandaag in is, is morgen alweer uit. Jongerencommunicatiebureau Jong & Je Wil Wat praat daarom niet óver, maar mét jongeren. Met haar eigen methode betrekt Jong & Je Wil Wat jongeren bij vraagstukken van organisaties. Want door jongeren te betrekken, ga je ze écht begrijpen. En zo kun je ze met de juiste communicatie bereiken. Vanuit haar ervaring neemt Jong & Je Wil Wat je in een presentatie mee in de wereld van de generatie van nu. Hoe ziet hun leefwereld eruit? Wat vinden zij belangrijk? Waardoor worden zij gemotiveerd? En hoe kun je ze motiveren en bij hen aansluiten als organisatie?

Kosten

schrijfin.png

€ 100,00 p.p. (incl. lunch & borrel, excl. BTW) voor Brabantse deelnemers.
€ 150,00 p.p. (incl. lunch & borrel, excl. BTW) voor overige deelnemers.

Meld je uiterlijk 9 november aan!

Locatie

Theaters Tilburg
Louis Bouwmeesterplein 1
5038 TK Tilburg
T: 013 543 2220

Goed bereikbaar met OV en auto.

Parkeren.
 

Contact

Neem voor meer informatie contact op met Sophie Vijgen.

Twitter mee!

#Kennisdag2018

 

Tot 19 november!

Ontvang deze download

Wil je deze download ontvangen, laat dan hieronder je gegevens achter.