Logistiek: bibliotheken achter het stuur!

De afgelopen jaren zijn veel digitale lees- en leermaterialen ontwikkeld; een trend die zich alsmaar doorzet. Echter, papieren lees- en leermiddelen blijven populair. De verspreiding van papieren materialen blijft. Zo ook het  interbibliothecair en onderlinge leenverkeer; een (wettelijke) taak die neergelegd is bij de Provinciale Steunorganisaties.

Bibliotheken maken duidelijke keuzes in hoe zij hun doelgroep bereiken. Een bibliotheek beschikt over - soms tientallen - lokale vestigingen in het werkgebied, een andere bibliotheek kiest voor het bereiken van hun doelgroep via schoolbibliotheken. Weer een andere bibliotheek kiest voor een combinatie van vestigingen en schoolbibliotheken. Daarnaast zijn er veel bibliotheekpunten, kleine bibliotheken met een beperkte collectie of juist bibliotheken met grote depots.

Uitdagingen

De uiteenlopende keuzes die bibliotheken hierin maken zorgen sterker dan ooit voor variërende behoeften aan logistieke ondersteuning. Zo is de behoefte van een bibliotheek met een beperkt aantal vestigingen compleet anders als die van een bibliotheek met verschillende schoolbibliotheken. Hoe bied je hier nu als Provinciale Steunorganisaties een flexibel, beheersbaar en betaalbaar logistiek model op aan?

Cubiss-aanpak

Samen met Brabantse en Limburgse bibliotheken werkt Cubiss hard aan de ontwikkeling en implementatie van een nieuw logistiek model. Uitgangspunten hierbij zijn de behoeften van de bibliotheken: flexibiliteit, keuzevrijheid, inzicht in de kostenstructuur van de logistieke dienst, en een eerlijke verdeling van de capaciteit binnen de netwerken. Voor Noord-Brabant is per 1 januari 2015 succesvol een nieuw logistiek model geïmplementeerd. We houden u op de hoogte van de voortgang!