Datum

Project Digitale diensten Limburg

Om als Limburgse bibliotheken goed aan te kunnen haken bij landelijke innovaties, adviseert en ondersteunt Cubiss Limburg  de Limburgse bibliotheken bij implementatie van landelijke toepassingen en ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening (bijvoorbeeld e-books). Daarnaast verzorgt Cubiss Limburg het technisch en functioneel beheer van de digitale infrastructuur, de helpdeskfunctie, gebruikersoverleg en de beantwoording van vragen over onder meer G!DS (sociale kaart database), WAAS (landelijk ontworpen bibliotheekwebsite) en IBL (leenverkeer tussen bibliotheken).

We zetten een aantal resultaten uit 2016 voor u op een rij:

  • Samen met de KB organiseerde Cubiss twee bijeenkomsten over actuele ICT-onderwerpen voor de Brabantse en Limburgse bibliotheken: een informatiebijeenkomst op 13 oktober over landelijke digitale ICT-innovaties, en een bijeenkomst op 16 november over het landelijk gebruik van de bibliotheekgegevens in G!DS. Beide bijeenkomsten maakten duidelijk dat de digitale bibliotheek een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van lokale bibliotheken, POI’s en de KB. Bijvoorbeeld het nieuwe landelijk datawarehouse kan alleen toegevoegde waarde hebben wanneer de lokale bibliotheken de juiste gegevens aanleveren. E-books kunnen alleen correct uitgeleend worden wanneer de abonnementsgegevens in de G!DS-database worden bijgehouden. Omgekeerd zijn er zaken waar de bibliotheken tegenaan lopen bij de uitvoering. Zo worstelen veel bibliotheken bij het doorleveren van gegevens rond privacy en is er behoefte aan goede bewerkersovereenkomsten. Dit wordt daarom door Cubiss met voorrang opgepakt in het project Digitale diensten van komend jaar. Overall conclusie van de bijeenkomsten was, dat voor alle partijen deze uitwisseling van informatie en wederzijdse behoeften belangrijk is en zeker eenmaal per jaar mag worden herhaald.
  • 9 Limburgse bibliotheken gaan dit jaar over naar een nieuwe toekomstbestendige oplossing voor het bestaande glasvezelnetwerk. Het streven was een alternatief te vinden dat flexibel, schaalbaar en kosten efficiënt is. Cubiss stelde samen met de bibliotheken een programma van eisen op en deed de leveranciersselectie. De implementatie van de nieuw gekozen oplossing is inmiddels in volle gang. Vanaf 1 januari 2017 is het oude netwerk uit de lucht en kunnen de bibliotheken voor internet, bibliotheeksysteem en andere digitale diensten gebruik maken van de nieuwe verbindingen.
  • Een belangrijk projectonderdeel is het verlenen van goede ondersteuning voor de bibliotheken op de door hen in gebruik zijnde landelijke infrastructuur. Voor de Brabants en Limburgse bibliotheken is de servicedesk van Cubiss het contactpunt voor het melden van storingen en stellen van vragen over diensten als WAAS, Datawarehouse, NBC+, Aanvragen, G!DS, IAM, E-Books, Landelijk Lenen. De helpdesk is beschikbaar tijdens kantooruren en meldings- en incidentregistratie is 24/7 mogelijk. Vragen en incidenten worden doorlopend afgehandeld en teruggekoppeld aan klanten. Het aantal meldingen van Limburgse bibliotheken in 2016 bedroeg ruim 400. Andere doorlopende activiteiten zijn:

-Het leveren van gegevens aan het datawarehouse van de KB
-Servicemanagement G!DS
-Afhankelijk van de vraag overleggen en werkbijeenkomsten met directies en specialisten binnen bibliotheken.

In 2017 zetten we de activiteiten met veel enthousiasme voort. Thema’s zijn:

  • Nieuwe dienstverlening rondom privacy en informatiebeveiliging

Er bestaat behoefte bij bibliotheken aan oplossingen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging. Denk aan een goede bewerkersovereenkomst voor de samenwerking met een school of ondersteuning bij gegevensbeveiliging of een privacy-statement. Het project digitale diensten signaleert hierin nieuwe ontwikkelingen, levert relevante informatie, inventariseert de behoeften bij Limburgse en ook Brabantse bibliotheken, en vertaalt dit vervolgens naar een dienstenaanbod voor de bibliotheken.

  • Advies vernieuwing ICT-infrastructuur

De bibliotheek is  een plaats waar kinderen en jongeren graag verblijven om kennis op te doen en hun vaardigheden te ontwikkelen en waar (nieuwe) burgers trainingen en opleidingen kunnen volgen. De bibliotheek dient hiertoe over de benodigde faciliteiten (publiekswerkplekken en studiewerkplekken, ondersteuning eigen apparatuur bezoekers) te beschikken. Vanuit het project digitale diensten adviseren we bibliotheken over innovatie en invoering van deze faciliteiten.

  • Onderzoek

Een onderzoek naar de mogelijkheden van een centrale backoffice en de positieve gevolgen voor de klassieke bibliotheektaken. De bibliotheek wordt meer en meer een maatschappelijke en educatieve bibliotheek. Directeuren van bibliotheken geven aan dat de klassieke uitleenfunctie kostenefficiënter ingericht dient te worden, opdat er meer ruimte komt voor nieuwe taken. De veelheid aan bibliotheeksystemen heeft geleid tot een veelheid aan locaties waar backoffice-processen (ICT en niet-ICT) worden uitgevoerd. Omdat deze processen voor een groot deel identiek zijn, is hier een efficiëncyslag mogelijk.

  • Informatie en advies op maat over landelijke digitale diensten

Welke keuzes maken we en hoe maak je de landelijke diensten lokaal beschikbaar? Elk kwartaal brengen we een nieuwsbrief uit om je te informeren over actuele kwesties en over landelijke en provinciale activiteiten op gebied van de digitale bibliotheek. En over hoe je deze diensten lokaal beschikbaar kunt maken. Daarnaast organiseren we minimaal één informatiebijeenkomst en bieden we bibliotheken advies op maat.

Meer weten? Neem contact op met Fried Maas.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (december 2016). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>