Blog

Stichting Lezen & Schrijven publiceerde deze week twee onderzoeken die aantonen dat voor de oplossing van laaggeletterdheid een integrale aanpak binnen wijkteams een belangrijke voorwaarde is. Een belangrijke conclusie, maar geen gemakkelijke opdracht om in praktijk te brengen. Iedereen die betrokken is bij het Sociale Domein binnen gemeentes weet hoe ingewikkeld het is om de schotten tussen werk en inkomen, zorg en welzijn en onderwijs te doorbreken en integraal aandacht te schenken aan de vragen van de bewoners van stad of dorp.

Uit de onderzoeken komt onder andere naar voren dat de professionals last hebben van zogenaamde ‘’handelingsverlegenheid’’ met betrekking tot het onderwerp laaggeletterdheid. De vragen van de cliënt zijn complex en eisen alle aandacht en het is voor de professionals  moeilijk om daar met enige afstand naar  te kijken en een analyse te maken van de oorzaken van de problematiek. De onderzoekers concluderen dat de aanpak van laaggeletterdheid beter moet worden geïntegreerd in de werkwijze van de sociale wijkteams. In Utrecht, IJsselstein, Leeuwaren en Groningen wordt met pilots geëxperimenteerd met methodes om dat doel te bereiken. Wijkteammedewerkers worden getraind om de taalproblemen te herkennen.

Ik roep bibliotheken in Brabant en Limburg op om deze onderzoeken te zien als een mooi aanknopingspunt om de deskundigheid van de bibliotheek (opnieuw) bij de gemeente op de kaart te zetten. Ga het gesprek aan en zet er samen met de wijkteams de schouders onder!

Gebruik de animatie en praatplaat De bibliotheek; óók partner in het sociale domein ter verduidelijking van de rol van de bibliotheek en zet bijvoorbeeld de workshop Herkennen en doorverwijzen in om de wijkteams bekend te maken met de problematiek.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>