30 december 2016

Games zijn een belangrijke component in het onderwijs

Een terugblik van gamestudio BlewScreen op het MediaLab Festival

Daan Simons en Rohan van den Braak van Gamestudio BlewScreen maken educatieve games. Een aantal jaar geleden hebben zij Boschplay ontwikkeld. Dit interactieve animatie- en gameproject kreeg ook een plekje op ons MediaLab Festival. Ruim 150 leerlingen volgden de workshop in Tilburg, Eindhoven en Breda. Rohan blikt terug.

In Boschplay wekken we de wonderlijke wereld en de rijke fantasie van schilder Jheronimus Bosch tot leven. Zo leren kinderen niet alleen over de middeleeuwse schilderkunst, maar ook over de zeven hoofdzonden uit het gelijknamige schilderij. Op een speelse manier maken we deze onderwerpen toegankelijk voor (basisschool)leerlingen. Boschplay biedt allerlei aanknopingspunten om de jonge ontdekkers te leren over kunst en over begrippen als hebzucht, vraatzucht en lust.

De workshop op het MediaLab Festival
Kort en krachtig, dat vinden jonge kinderen prettig. Daar houden wij dus rekening mee als we de workshop geven. Ook tijdens het MediaLab Festival gaven we slechts een bondige uitleg van een paar minuten, zodat ze daarna snel zelf aan de slag kunnen! De leerlingen maken zelf een spelfiguur. Ze knippen plaatjes uit magazines en knutselen hier een karakter van. Deze wekken ze vervolgens tot leven. Met behulp van een webcam worden de animaties opgeslagen en in de speciale avatareditor bewerkt tot een functioneel gamekarakter. Zo komen ze ook in aanraking komen met de technische achtergrond van het spel. Ze maken bijvoorbeeld kennis met de kleurfiltertechniek Chromakey en leren hoe de game het formaat van een karakter kan herkennen.

Zichtbaar trots
De reacties zijn eigenlijk altijd hetzelfde en net als op het MediaLab Festival: super enthousiast. Kinderen vinden het heel tof als ze het karakter op beeld zien verschijnen en met hun eigen creatie het spel kunnen gaan spelen. Tijdens het maken van de animatie moeten ze aan veel dingen denken: het karakter moet natuurlijk van alles kunnen om het spel goed te kunnen spelen. We laten ze eerst zelf hierover nadenken en ondersteunen waar nodig. Al doende leren ze en omdat we met een relatief grote groep leerlingen kunnen werken, leren ze ook van elkaar. Als het karakter af is, begint het eigenlijk pas: dan moeten ze zich door de cirkel van de zeven hoofdzonden heen werken om alsnog hun plek in de hemel te kunnen veroveren. Elke hoofdzonde heeft eigen obstakels en eigenaardigheden, die ze overwinnen door samen te werken. Iedere speler is zichtbaar trots als ze met hun eigen ontworpen karakter het spel betreden. Op het hele proces, van begin tot eindresultaat hebben ze zelf invloed, waardoor het onderwerp maximaal voor kinderen gaat leven. Dat onderscheidt Boschplay van andere workshops en installaties die raken aan mediaeducatie.

Snel leren in spelvorm
Spelenderwijs leren is een bekende term en games zijn wat ons betreft absoluut een belangrijke component in het onderwijs. Het helpt om leerlingen op een speelse manier iets te leren. Ze pikken informatie sneller op wanneer dit in spelvorm wordt aangeboden. Om educatieve inhoud over te brengen, moet een game de sfeer van het onderwerp ‘beleefbaar’ maken. Doordat de speler zich in de stof kan inleven, zal hij de stof makkelijker tot zich nemen. In het voorbeeld van Boschplay: ze ontdekken de schilderijen en de achterliggende boodschap en leren over de zeven zonden tijdens het spelen van het spel. Dat is veel interactiever dan wanneer ze alleen de schilderijen, of plaatjes daarvan, zien. Games zijn net als films en boeken een middel om iets over te brengen.

De workshop Boschplay kan gegeven worden op basisscholen, het voorgezet onderwijs en bij bibliotheken. Meer weten? Neem contact op met BlewScreen via info@blewscreen.com. Boschplay is twee keer genomineerd voor een Dutch Game Award binnen de categorieën: Best Serious Game en Best Applied Game Design.

 

 

Meer weten?
Neem contact op met:

Ontvang deze download

Wil je deze download ontvangen, laat dan hieronder je gegevens achter.