Datum

Bibliotheek Venlo enthousiast over pilot Digitaal Hulpplein

In juni 2016 ondertekende de Koninklijke Bibliotheek, de VOB en minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) een convenant. Bibliotheek Venlo neemt sindsdien samen met Bibliotheek Gooi en meer en Bibliotheek Katwijk deel aan de pilot ‘Digitaal Hulpplein’. In juni loopt de pilot ten einde. Ben Janssen, plaatsvervangend directeur en manager educatie bij Bibliotheek Venlo vertelt over de stand van zaken.

Doelstelling van de landelijke pilot is om lokaal een fysiek en digitaal hulpplein te realiseren. Het hulpplein maakt burgers wegwijs in de vele digitale informatie van de overheid én verwijst ze naar helpende instanties, bijvoorbeeld voor het verbeteren van hun taalvaardigheid. Het digitaal hulpplein is een urgente behoefte in de gemeente Venlo, waar een op de vijf inwoners tussen 18 en 65 jaar laaggeletterd is, aldus Ben Janssen.

Bibliotheek Venlo heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een brede bibliotheek, waar inwoners van Venlo terecht kunnen met allerlei vragen, geclusterd in biebs als de TaalBieb, DigiBieb, WerkBieb, CultuurBieb en ZorgBieb. Als BredeBieb is Bibliotheek Venlo is ook deelnemer in een living lab, waarin wordt samengewerkt met het UWV. Ben Janssen: “Wij profileren ons sterk in het sociale domein. Toen we gevraagd werden om aan de landelijke pilot Digitaal Hulpplein deel te nemen, zeiden we daar dus meteen ‘ja’ op. Het past perfect in onze visie en ambitie.”

‘Het digitaal hulpplein is een urgente behoefte, een op de vijf inwoners van Venlo is laaggeletterd’

Meer samenhang

Sinds de start van de pilot is er veel werk verzet. In november ging het Taalhuis Venlo van start; in maart is het officieel geopend. Doel van het Taalhuis is om tot meer samenhang te komen in het aanbod, zodat iedere burger met een taalvraag op de juiste manier kan worden geholpen. Janssen: “Er is geïnventariseerd wie er bezig is met taal; de gemeente was al bezig om dat in kaart te brengen. Naast de Bibliotheek Venlo en gemeente Venlo zijn veel meer partijen zijn betrokken bij het kernteam. Zoals vrijwilligersorganisatie Groen Licht (helpt mensen middels taal – red.), Gilde Opleidingen, welzijnsstichting Wel.kom, Stichting Lezen & Schrijven en ook de jeugdgezondheidszorg. Via het kernteam is uitgevraagd naar andere partners en dit alles is verwerkt in G!DS. Het Taalhuis in de bieb functioneert als belangrijke verbinder tussen vraag en aanbod. Er worden tevens vrijwilligers geworven en geschoold, maandelijks wordt een Taalcafé georganiseerd en drie keer per week zijn er inloopmomenten voor het stellen van vragen en oefenen van de Nederlandse taal en digitale vaardigheden in samenwerking met taal- en digimaatjes. Sinds de start van het Taalhuis hebben we al een paar honderd mensen weten te bereiken. Ook zijn er 15 nieuwe vrijwilligers aangetrokken voor het Taalcafé en zijn er al meer dan 20 mensen getraind voor het Werkplein. Als het gaat om digitale vaardigheden, dan focussen wij op basisvaardigheden. We verzorgen geen uitvoerige cursussen, maar helpen burgers met de basis. Wat is DigiD? Hoe ga je om met informatie van de overheid? Et cetera.”

Nieuwe app

G!DS en ook andere digitale bronnen werden ingevoerd in een website die momenteel wordt ontwikkeld. De nieuwe website zal als hulpmiddel gaan dienen voor verwijzers. Ben Janssen: “Zo kunnen zij snel hun weg vinden en op de juiste manier verwijzen. Straks zal moeten blijken of het aanbod compleet is. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de website, we bevinden ons in de testfase. Naar verwachting komt de site binnenkort beschikbaar*.”

Sociale kaart

Bibliotheek Venlo is enthousiast over de pilot en de G!DS, aldus Ben Janssen. “Het helpt ons bij het op de kaart zetten van dit thema bij de gemeente. Wat ook zeker helpt, is dat het een landelijke pilot betreft.

Graag zouden we nu een complete sociale kaart gaan samenstellen. Daarover zijn we in gesprek met de gemeente, want daarvoor moeten we uiteraard wel de benodigde middelen verkrijgen. De website zou dan vervolgens kunnen worden aangevuld met meer thema’s, zoals zorg en werk & inkomen.”

* Wanneer de website beschikbaar komt, zullen Bibliotheek Venlo en ook de KB daarover berichten. Houd dus de diverse nieuwsbronnen in de gaten.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>